سر تیتر خبرهاسیاست

خرید خانه‌های مجلل از سوی مقامات فراری افغانستان در اروپا و آمریکا

۲۵ خرداد (جوزا) ۱۴۰۱ – ۱۵/ ۶/ ۲۰۲۲

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارش اختصاصی به خرید خانه‌های مجلل از سوی مقامات دولت اشرف غنی، در کشورهای آمریکا، اروپا و کشورهای حاشیه خلیج فارس پرداخت.

این روزنامه آمریکایی براساس بررسی اسناد عمومی، مصاحبه‌ها و سایر اسناد گزارش داده است که برخی از مقاماتی ارشد اشرف غنی، رئیس جمهور سابق افغانستان به دنبال تحولات اخیر سیاسی در این کشور اکنون در منازل مجلل در سواحل کالیفرنیا اقامت دارند.

در این گزارش آمده است که این مقام‌ها پیش از سقوط نظام، خانه‌های مجلل در سواحل کالیفرنیا، امارات متحده عربی، ترکیه و شهرهای مشهور دیگر جهان خریداری کرده بودند.

وال استریت ژورنال افزود که بسیاری از حلقه‌های نزدیک اشرف غنی، مقامات بلندپایه کشوری و لشگری و همچنین برخی از قانونگذاران سابق افغانستان به کشورهای مهاجرت کردند که دسترسی به میران ثروت و املاک آنها محدود است. برخی از این افراد دارای دوتابعیت بوده و فرآیند انتقال آنها به خارج از کشور به راحتی صورت گرفته و برخی دیگر نیز با سرمایه گذاری در کشورهای خارجی اجازه اقامت در این کشورها را دریافت کردند.

اشرف غنی 1

براساس این گزارش، ادعا شده که اشرف غنی در هنگام فرار ۱۶۰ میلیون دلار را به همراه خود به خارج از افغانستان منتقل کرده است، موضوعی که بازرسی ویژه آمریکا ضمن رد آن گفته است که غنی در هنگام خروج تنها ۱ میلیون دلار را خارج کرده است.

سیگار در گزارش جدید خود گفته است که برآوردها در آستانه سالگرد فروپاشی دولت سابق افغانستان نشان می‌دهد که ده‌ها میلیون دلار پول از ادارات مختلف دولت قبل به خصوص ریاست امنیت ملی ناپدید شده و تاکنون هیچ اطلاعی در این زمینه وجود ندارد.

سیگار در گزارش خود به کنگره آمریکا ضمن غیرواقعی خواندن انتقال ۱۶۹ میلیون دلار پول در روز فرار اشرف غنی، گفته است که مجموع  همه پول‌های نقد در نزد مسافران هلیپکوپترهای حامل غنی، همسرش و سایر مقام‌های ارگ، چیزی اندکی بیش از ۵۰۰ هزار دلار بوده است.

وال استریت ژورنال گزارش داده است که اشرف غنی پس سقوط دولت گذشته و فرار به امارات متحده عربی به همراه همسر خود در اتاقی در یکی از هتل‌های ابوظبی ساکن شد. پس از چندماه همسر وی یک ویلای خصوصی را برای اقامت دائم در این کشور انتخاب کرده است.

امارات بارها تاکید کرده است که اجازه اقامت به رئیس جمهور سابق افغانستان براساس نگاه انسان دوستانه این کشور انجام شده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه به حمدالله محب، مشاور امنیت ملی پیشین و نزدیک‌ترین فرد به اشرف غنی اشاره کرده و گفته است وی خانوده خود را پیش از سقوط دولت گذشته افغانستان با حمایت مالی امارات متحده عربی به هتل مجلل شانگرلا در ابوظبی منتقل کرده است.

حمدلله محب پس از سقوط دولت قبل که بهمراه اشرف غنی به امارات فرار کرد، خانواده خود را به خانه مجلل در فلوریدا منتقل کرده است. این خانه متعلق به مادر شوهر وی است و همسر وی نیز یک مالک یک سرمایه‌گذاری در واشنگتن دی سی نیز است.

مشاور امنیت ملی سابق افغانستان بارها تاکید کرده است که هیچ خانه‌ای در اختیار ندارد.

حمدالله محب 2

وال استریت ژورنال در ادامه گزارش داده است که براساس داده های دولت آمریکا،  اکلیل حکیمی، وزیر دارایی پیشین افغانستان حداقل ۱۰ ملک در کالیفرنیا در زمانی که در قدرت بوده و پس از آن خریداری کرده است.

براساس این گزارش، ارزش این ۱۰ ملک بیش از ۲ و نیم میلیون دلار بوده و شامل یک خانه‌ پنج‌خوابه و استخردار در یکی از محله‌های لوکس لاگونا نیگل در نزدیکی ساحل کالیفرنیا است.

این رسانه آمریکایی همچنین به خالد پاینده آخرین وزیر داریی دولت اشرف غنی اشاره کرد و گفته است وی دو خانه در واشنگتن دی سی به ارزش یک میلیون دلار خریداری کرده است.

خالد پاینده 3

این در حالی است که خالد پاینده چندی پیش گفته بود که برای بدست آورد مصارف خانواده خود به رانندگی روی آورده است.

حنیف اتمر، وزیر خارجه‌ پیشین افغانستان به این روزنامه آمریکایی گفته است که پس از آن‌که غنی از وی درخواست پاسپورت کرده با وی گفتگو کرده و به وی هشدار داده است که این امر منجر به فروپاشی دولت خواهد شد.

اتمر افزود: روز بعد وقتی دید که پاسپورت‌های رئیس‌جمهور به قصر رسیده و غنی رفته است، شوکه شد. او از وزیر امور خارجه‌ ترکیه برای خروج کمک خواست. ترکیه چندین مقام ارشد کابینه و بستگان آن‌ها را به خارج از کشور منتقل کرد و آقای اتمر گفت که آن‌ها سپس به املاکی که در خارج از افغانستان داشتند، نقل مکان کردند.

در این گزارش همچنان آمده است که مارشال دوستم در محله ثروتمند در ترکیه در خانه‌های مجلل زندگی می‌کند.

 یک روزنامه‌نگار محلی عکسی را در توییتر منتشر کرد که نشان می‌داد مارشال دوستم در محل سکونت خود در محله‌ گران‌قیمت «اور-آن» در آنکارا از مهمانانی پذیرایی می‌کند. مشخص نیست چه زمانی دوستم این خانه را خریداری کرده و سخنگوی وی نیز از اظهارنظر در این خصوص امتناع کرد.

وال استریت ژورنال در ادامه تحقیق خود به املاک مقامات ارشد دولت گذشته افغانستان در کشورهای عربی از جمله دوبی پرداخته است.

مصطفی مستور، وزیر اقتصاد غنی از جمله افرادی است که در دوبی مالک یک آپارتمان در شهرکی در مارینای دبی است.

مستور گفت که او این ملک را قبل از این‌که وزیر شود خریداری کرده و در آپارتمانی زندگی می‌کند که ماه‌ها قبل از فروپاشی افغانستان در استانبول خریده است.

مستور در ایمیلی نوشت: «هیچ‌چیز پنهانی وجود نداشت و این تنها سرمایه‌گذاری من در دبی بود.»

عطامحمد نور، والی قدرت‌مند پیشین ولایت بلخ نیز از جمله مقامات سابق است که در دبی به آپارتمانی که در یک منطقه‌ی گران‌قیمت در دبی معروف به «نخل» -گروهی از جزایر مصنوعی به شکل درخت خرما ساخته‌شده- نقل مکان کرده است. سخن‌گوی عطا گفت که این تنها ملکی است که والی پیشین در خارج از افغانستان دارد.

بسیاری از مقامات دولت گذشته افغانستان به دنبال تحولات اخیر سیاسی به خارج از این کشور مهاجرت کرده و عمدتا در کشورهای اروپایی و آمرکایی اقامت دارند.

منبع: خبرگزاری فارس

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا