سر تیتر خبرهاسیاستمجلهنخستین خبرها

اندیشکده رند و بخش افغانستان(۲)

۶ مهر(میزان)۱۴۰۱-۲۰۲۲/۹/۲۸

رند یک سازمان تحقیقاتی است که راه حل هایی را برای چالش های سیاست عمومی ارائه می دهد تا به جوامعی ایمن تر، سالم تر و مرفه تر در سراسر جهان برسد. رند که یک موسسه غیرانتفاعی و غیرحزبی است از طریق تحقیق و تجزیه و تحلیل و انتشار مقالات و پژوهش ها به بهبود سیاست و تصمیم گیری کمک می کند. رند به عنوان یک سازمان غیرحزبی به دلیل فعالیت های مستقل از فشارهای سیاسی و تجاری دور است و همین امر باعث ارزشمندتر شدن این اندیشکده شده است. از طرف دیگر، ارزش های اصلی اندیشکده کیفیت و عینیت است که در همین رابطه توانایی و شهرت خود را از روش های زیر به دست آورده: تحقیق و تحلیل، یکپارچگی و استانداردهای کیفیت، بررسی چالش های حیاتی، دسترسی به تحقیقات  و ایجاد آموزش و فراهم آوری زمینه تحصیلات تکمیلی. به طوری که رند نهاد آموزشی را در خود دارد. همچنین این اندیشکده به جذب نیروهای متخصص و پرورش آنها نیز اقدام کرده است.

بخش افغانستان در اندیشکده رند

اندیشکده رند به مانند سایر اندیشکده ها موضوعات، چالش ها ومناطق مختلف را در دستور کار خود برای مطالعه قرار داده است. در این میان، افغانستان یکی از بخش های مورد مطالعه این اندیشکده است که این اندیشکده مطالعه خود را در مورد افغانستان چنین بیان می کند« افغانستان از دیرباز محل تلاقی فرهنگ ها، اقتصادها،سیاست ها و ارتش های جهانی بوده است در همین راستا تحقیقات اولیه رند در مورد این کشور، به مبارزات نظامی در برابر شوروی در دهه ۱۹۸۰ و رژیم اسلام گرای بنیادی پس از آن شروع شد. سپس از زمان عملیات آزادی پایدار و تلاش نظامی ایالات متحده در سال ۲۰۰۱ برای سرکوب طالبان و یافتن اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده، رند، دولت جدید، ارتش و مردم افغانستان را برای حمایت از بازسازی، مبارزه با شورش و تلاش های ملت سازی حمایت کرده است». علاوه بر این، این بخش از محققان و نویسندگان ارشد تشکیل شده است که در ابعاد و موضوعات مختلف افغانستان را مورد مطالعه قرار می دهند که در ادامه نگاهی مختصر به آنها شده است.

جیمز دوبینز: همکار ارشد و رئیس برجسته دیپلماسی و امنیت در رند است. او به عنوان اولین نماینده ویژه دولت بوش برای افغانستان پس از ۱۱ سپتامبر بود. همچنین او به عنوان نماینده ویژه اوباما در افغانستان و پاکستان در سال های ۲۰۱۳-۲۰۱۴ خدمت کرد.وی پنج دهه نویسنده سرویس خارجی در خط مقدم دیپلماسی آمریکایی است.

جیسون اچ.کمپبل: او یکی دیگر از محققان اندیشکده رند است که در مواردی مانند مسائل امنیت بین المللی، ضدشورش، اطلاعات و ارزیابی پیشرفت بازسازی در کشورهای پس از جنگ تمرکز می کند. او از ژوئن ۲۰۱۶ تا سپتامبر ۲۰۱۸ به عنوان مدیر امور افغانستان وزارت دفاع برای سیاست گذاری خدمت کرد. اما تازه ترین منصب او، فراهم آوری منابع فرماندهی نیروهای ایالات متحده،نقش ایالات متحده در توسعه نیروهای عملیات ویژه ناتو و نقش در حال تکامل جنگ های نامنظم در محیط های رقابتی متمرکز شده است.

کالین کلارک: او یکی دیگر از نویسندگان ارشد اندیشکده رند است. همچنین یکی از پژوهشگر ارشد مرکز سوفان است و استادیار سیاست و استراتژی دانشگاه کارنگی ملون است.

ویکتوریا گرینفیلد: گرینفیلد یک اقتصاددان برجسته است که در گذشته به عنوان مدیر تضمین کیفیت برای مرکز تحلیل عملیاتی امنیت داخلی ایالات متحده ایفای وظیفه کرده است. از سال ۲۰۰۰ به موسسه رند پیوست و در زمینه امنیت ملی، مسائل اجتماعی و اقتصادی بین المللی ازجمله جرایم فراملی تخصص دارد. نوشته های او در مورد مسائلی مانند ارزیابی ضررهای جرایم و جنایاتی مانند قاچاق مواد مخدر و انسان، خطرات مواد افیونی غیرقانونی در بازارهای آسیا-اقیانوسیه،درآمدهای ناشی از قاچاق انسان، مکانیسم های کاهش کشت خشخاش در افغانستان بوده است. او همچنین نوشته هایی در مورد قراردادهای دفاعی، پایگاه های صنعتی دفاعی و تجارت بین المللی و جهانی سازی دارد.

برایان مایکل جنکینز: او یکی از پژوهشگران ارشد و برجسته آمریکایی در زمینه تروریسم است. در حال حاضر مشاور ارشد اندیشکده رند است. همچنین برای اولین بار، نخستین برنامه های تحقیقاتی در مورد تروریسم در سال ۱۹۷۲ را در رند آغاز کرد.

ست جونز: او نویسنده، دانشمند سیاسی و یک دانشگاهی است که به دلیل کارهایش در موضوعاتی همچون ضدشورش، ضدتروریسم شهرت دارد. بیشتر یادداشت های منتشر شده از او در رابطه با استراتژی های ایالات متحده در افغانستان و پاکستان و مقابله با القاعده است. او مدیر امنیت بین المللی و سیاست دفاعی در اندیشکده رند است. همچنین  استادیار مطالعات بین المللی دانشگاه جان هاپکینز است.

استیفن واتس: او پژوهشگر ارشد علوم سیاسی در اندیشکده رند و استادیار مدرسه سرویس خارجی در دانشگاه جورج تاون است. او همچنین به عنوان مشاور نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده در افغانستان خدمت کرده است.

لورال. ای. میلر:  میلر کارشناس ارشد سیاست خارجی در اندیشکده رند است.  از ژوئن ۲۰۱۳ تا ژوئن ۲۰۱۷ معاون و سپس سرپرست نماینده ویژه وزارت امور خارجه ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان بود. اما پس از آنکه دولت ترامپ مسئولیت این بخش را به بخش بزرگتری تحت عنوان دفتر آسیای جنوبی و مرکزی وزارت امورخارجه واگذار کرد، دوباره به اندیشکده رند بازگشت.

ربکا اس. زیمرمان: ربکا محقق و پژوهشگر سیاست اندیشکده رند است که طی یک دهه گذشته با پیمانکاران زیادی در افغانستان کار کرده و این کشور را مورد مطالعه قرار داده است. او همچنین، در ۱۶ فوریه۲۰۲۱ به عنوان معاون وزیر دفاع در امور افغانستان، پاکستان و آسیای مرکزی سوگند یاد کرد. او در طول استقرارهای متعدد در افغانستان به عنوان مشاور فرمانده در عملیات پشتیبانی قاطع منصوب شد. همچنین در اجرای یک برنامه عملیات ویژه کلیدی کمک کرد و همچنین از گسترش نیروهای دفاعی و امنیت ملی افغانستان حمایت کرد.

بعداز حمله به الظواهری، ایالات متحده احتمالاً فاقد توانایی در افغانستان باشد

همانطور که آمد موسسه رند در بخش افغانستان به انتشار مقالات و یادداشت های تحلیلی از نویسندگان برجسته می پردازد. در همین راستا در آخرین مقاله خود به قلم جیمز دابینز به توانایی ایالات متحده بعداز مرگ ایمن الظواهری در افغانستان پرداخته است. در ادامه ترجمه این مقاله آمده است.

حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا ایمن الظواهری رهبر القاعده در افغانستان را که یکی از آخرین چهره های کلیدی باقی مانده در پشت حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر بود کشت، اما این امر نشان داد که ایالات متحده چقدر از معامله خود از سال ۲۰۲۰ با طالبان فاصله گرفته است و پرسش هایی را پیرامون توانایی ایالات متحده بر نظارت کافی در تهدید رو به گسترش در افغانستان را مطرح کرد. از طرف دیگر، میزبانی از ایمن الظواهری پزشک مصری که پس از مرگ بن لادن در سال ۲۰۱۱ امور القاعده را به دست گرفته بود، در خانه ای امن در محله ای مرفه در کابل، نشان دهنده نقص تعهدات طالبان در توافقنامه  ۲۰۲۰  بود که منجر به خروج نیروهای آمریکایی از کشور که تحت کنترل طالبان شد. این در حالی است که طالبان از مدت ها قبل از سوی مذاکره کنندگان ایالات متحده تحت فشار قرار گرفته بودند تا روابط خود را با القاعده قطع کنند اما آنها به صراحت از انجام این کار خودداری کردند. تنها موردی که آنها تمایل داشتند به آن تعهد بسپارند این بود که به القاعده یا گروه های دیگر اجازه نخواهند داد از خاک افغانستان برای حمله به ایالات متحده استفاده کنند. اما حضور القاعده در کابل نشان می دهد که ایالات متحده در ازای موافقت با خروج از افغانستان از مزایای ضد تروریستی برخوردار نیست. همچنین، موافقت طالبان با میزبانی از الظواهری اعتبار گزارش های متعددی را در مورد سکونت سایر گروه های تروریستی در آنجا(افغانستان) افزایش می دهد که نشان دهنده گشایش یک کافه مجازی جنگ ستارگان از جنبش های افراطی خشونت آمیز در افغانستان است. این موارد، پرسش هایی را در مورد عقلانی بودن اتکای دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به تضمین های طالبان در صدور مجوز توافق برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تصمیم رئیس جمهور بایدن برای اجرای آن توافق با وجود عدم تضمین و تعهدات بیشتر، ایجاد می کند.

 ارتش ایالات متحده یک سال پیش در اوت ۲۰۲۱ خروج خود را از افغانستان تکمیل کرد. مرگ الظواهری مانند حذف رهبران اصلی القاعده و دولت اسلامی، به نظر می رسید حرکتی را که در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهور سابق و توسط معاون او، جو بایدن آغاز شده بود، یعنی کمپین ضدشورش استفاده از نیروهای متعارف به نفع عملیات حمله ای دوربرد مبتنی بر اطلاعات که درعرصه های  گسترده حمایت می کرد، تایید کند. درواقع، این موفقیت اخیر بار دیگر کارایی قابلیت هدف گیری دوربرد ایالات متحده را نشان داد، اما این مسئله هرگز مورد تردید نبوده است. این در حالی است که آنچه مشکوک بوده و همچنان مبهم باقی مانده، توانایی ایالات متحده برای نظارت بر فعالیت های افراط گرایان در کشوری است که در آن هم دسترسی مستقیم و هم یک شریک در زمین (برای ایالات متحده وجود) ندارد. تصمیم آشکار طالبان برای میزبانی از تروریست های تحت تعقیب جهان احتمالا جهان را به انزوای بیشتر طالبان سوق خواهد داد  اما ردیابی و حتی نفوذ و اثرگذاری را در افغانستان دشوارتر خواهد کرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا