سر تیتر خبرهامجلهنخستین خبرهایادداشت ها

بنیاد دفاع از دموکراسی ها و افغانستان(۱۰)

۷ آذر(قوس)۱۴۰۱-۲۰۲۲/۱۱/۲۸

بنیاد دفاع از دموکراسی ها یک موسسه تحقیقاتی فراحزبی مستقر در واشنگتن است که بر امنیت ملی و سیاست خارجی تمرکز دارد. این بنیاد در مورد هدف خود آورده است که « هدف بنیاد دفاع از دموکراسی ها، تجزیه و تحلیل های دقیق، شناسایی فعالیت های غیرقانونی و ارائه گزینه های سیاسی به کنگره و کاخ سفید با هدف تقویت امنیت ملی ایالات متحده و کاهش یا حذف تهدیدات برآمده از سمت دشمنان ایالات متحده و سایر کشورهای آزاد است». این اندیشکده که از قطب های اصلی نئومحافظه کاران امریکایی است کمی پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱  و با سه هدف گسترش کثرت گرایی، دفاع از ارزش های دموکراتیک و مبارزه با ایدئولوژی های تهدید کننده دموکراسی،تاسیس شد، تحقیقات خود را با کمک کارشناسان و محققان در موضوعات مختلف انجام می دهد. بنیاد دفاع از دموکراسی ها از زمان تاسیس خود به طور منظم تحلیل ها و تحقیقات خود را با سیاست گذاران و رسانه ها به اشتراک می گذارد. این بنیاد، همچنین دارای سه مرکز شامل، مرکز قدرت نظامی و سیاسی، مرکز قدرت اقتصادی و مالی و مرکز نوآوری سایبری و فناوری است اما تمرکز اصلی این اندیشکده بر کشورهایی همچون ایران، ترکیه، چین، کره شمالی است.

موضوعات مورد بررسی این اندیشکده شامل مواردی همچون، سیاست های عربی، دفاع بیولوژیک، چین،کووید ۱۹،مسائل سایبرنتیکی، ایران، اسرائیل، اوکراین، ترکیه، سوریه، لبنان، سیاست های فلسطین، روسیه، کره شمالی،کردها،جهادیسم،جنگ های طولانی، سازمان های بین المللی،هندوپاسفیک، انرژی، کشورهای حوزه خلیج فارس، افراط گرایی،تحریم ها و قدرت های نظامی وسیاسی می شود.

علاوه بر این، بنیاد دفاع از دموکراسی ها برنامه های مختلفی نیز دارد. در این بخش، اندیشکده عنوان می کند که پروژه ها و برنامه های متعددی را در خود جای داده است که نگاهی عمیق به مهم ترین چالش های امروز امنیت ملی و سیاست خارجی دارد. این برنامه ها شامل مواردی همچون برنامه چین، برنامه ایران، برنامه اسرائیل، برنامه ترکیه، شبکه امنیت ملی بنیاد دفاع از دموکراسی،  مجله جنگ طولانی بنیاد دفاع از دموکراسی، برنامه سازمان های بین المللی، مرکز باریش برای یکپارچگی رسانه ها و برنامه دفاع زیستی است.

افغانستان و بخش جنگ طولانی

اما افغانستان و مسائل آن در این اندیشکده در ذیل بخش جنگ طولانی این بنیاد مورد بررسی قرار می گیرد. در این بخش مسائل افغانستان به صورت پادکست و یا هم تجزیه و تحلیل منتشر می شود. همچنین مجله جنگ طولانی بنیاد دفاع از دموکراسی که در ذیل برنامه های اندیشکده است یکی از مجله های فعال در حوزه جنگ افغانستان به ویژه در بروزرسانی آمار و تحولات جنگ در افغانستان بوده که گزارشهایی تازه از تغییرات در میدان جنگ افغانستان منتشر می کرد.به طوری که برروی وب سایت این مجله نقش هایی به روزرسانی شده از روند کنترل و پیشروی طالبان در سال ۲۰۲۱ دیده می شود. قبل تر از آن نیز این مجله آمارهایی جنگ در افغانستان را به صورت منظم به روزرسانی می کرد. اکنون نیز تحولات پس از سقوط کابل نیز در این بخش مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

در این بخش کارشناسانی همچون آرون مکلین که از اعضای ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی هاست حضور دارد. او به مدت هفت سال به عنوان یک تفنگدار در  نیروی دریایی ایالات متحده حضور داشت و در سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ به عنوان افسر پیاده نظام به افغانستان اعزام شد. مکلین در مسائل افغانستان، قدرت نظامی و سیاسی و سیاست دفاعی و استراتژی ایالات متحده تخصص دارد. علاوه بر او ژنرال مک مستر نیز که به عنوان رئیس هیئت مشاوران در مرکز قدرت نظامی و سیاسی بنیاد است، از دیگر کارشناسان مسائل افغانستان در این اندیشکده است. حوزه تخصصی او علاوه بر افغانستان شامل ایران، چین، جهادیسم، کره شمالی، سیاست دفاعی و استراتژی ایالات متحده و جنگ های طولانی است. او بیست و ششمین دستیار رئیس جمهور در امور امنیت ملی بود. به مدت سی و چهار سال به عنوان افسر در ارتش ایالات متحده حضور داشت و در ژوئن ۲۰۱۸ بازنشسته شد. او همچنین تجربه رهبری و سازماندهی سربازان در افغانستان را از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ داشته است. مک مستر نیز همچنین به عنوان مشاور فرماندهان ارشد در خاورمیانه، عراق و افغانستان نیز حضور داشت.

بیل روجیو از دیگر کارشناسان این بخش است. او در مسائلی مانند افغانستان، پاکستان، هند، ایران، جنگ های طولانی تخصص دارد. روجیو یکی از کارشناسان برجسته و فعال در حوزه افغانستان این بنیاد است که تحلیل و یادداشت های و پادکست های مختلفی از او در مورد افغانستان در این اندیشکده وجود دارد. او سردبیر مجله جنگ طولانی بنیاد است که گزارش و تحلیل های اصلی جنگ های تروریست ها در جهان را از افغانستان و پاکستان گرفته تا سوریه، عراق، یمن، سومالی، شمال افریقا، ایران و فراتر از آن را ارائه می کند. او در سال ۲۰۰۶ همراه ارتش کانادا در افغانستان حضور یافت.

اما به طور کلی این مجله گزارش و تحلیل دقیقی از تلاش های جاری برای رسیدگی به جهادگرایی، درگیری های بین بازیگران دولتی و غیردولتی و جنگ بین دولت ها ارائه می کند که این مسئله به روش هایی مانند ارائه گزارش های اصلی به وسیله گزارشگران اعزام شده، جمع آوری اخبار، نقشه ها و پادکست ها صورت می گیرد. مجله جنگ طولانی پروژه ای از سمت بنیاد دفاع از دموکراسی هاست که ریاست آن با کلیف می و مارک دوبویتز(Mark Dubowitz) است. همچنین این مجله بخشی با عنوان نسل جهاد دارد که پادکست مجله جنگ طولانی است که داستان های جدیدی را با تمرکز بر جهادگرایی ارائه می دهد که این داستان ها نه تنها بر جهادگرایی سنی بلکه بر گروه های افراطی شیعه نیز متمرکز هستند.

در ادامه صورت خلاصه ای از دو یادداشت اخیر این اندیشکده در رابطه با افغانستان به قلم بیل روجیو و جو تروزمان آمده است.

دیدار طالبان با حماس در سطح مذاکرات بالا در ترکیه

در ماه اکتبر ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان و هیئتی از مقامات امارت اسلامی افغانستان به ترکیه سفر کردند و با مقامات خارجی ازجمله اعضای ارشد حماس دیدار کردند. دیدار طالبان با حماس و دیگر مقامات خارجی احتمالاً تلاشی برای جلب توجه متحدان ترکیه در تلاش برای متقاعد کردن آنکارا برای برقراری روابط کامل دیپلماتیک با افغانستان تحت حاکمیت طالبان است. براساس بیانیه طالبان هدف از این سفر جلب سرمایه گذاری، کمک و تحرک اقتصادی برای افغانستان بوده است. در جریان این سفر به ترکیه، مجاهد در کنفرانسی با حضور علما شرکت کرد و ترکیه را به عنوان یک «دوست نزدیک» ستود و از شرکت کنندگانی که کشورهای مختلف خاورمیانه آمده بودند خواست تا برای به رسمیت شناختن امارت اسلامی توسط سایر کشورهای مسلمان کمک کنند. مجاهد همچنین با اسماعیل هنیه رهبر حماس و دیگر نمایندگان مستقر در غزه دیدار کرد. براساس بیانیه حماس دو طرف در مورد چند موضوع منطقه ای ازجمله تحولات بیت المقدس و کرانه باختری گفتگو کردند. در این بیانیه همچنین اشاره شده که چگونه هردو طرف بر لزوم تقویت روابط دو جانبه ازجمله اتحاد امت در کنار آرمان فلسطین تاکید کردند.

حماس پیش از این نیز حمایت خود را از طالبان اعلام کرده بود. پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در سال ۲۰۲۱، اسماعیل هنیه با عبدالغنی برادر رهبر طالبان که اکنون معاون اول نخست وزیر افغانستان است، تماس گرفت و پایان اشغالگری ایالات متحده را به وی تبریک گفت و گفت که این «پیش درآمدی است برای نابودی تمامی نیروهای اشغالگر که مهم ترین آنها اشغال فلسطین توسط اسرائیل است».

درحالی که ترکیه به طور رسمی طالبان را به رسمیت نشناخته است، دیدار با حماس در استانبول نباید غافلگیر کننده باشد.تلاش طالبان برای افزایش روابط با حماس تعجب آور نیست. زیرا این گروه مدت هاست حمایت خود را از اهداف فلسطینی در گذشته اعلام کرده و در عین حال صریحاً اعلام کرده که روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار نخواهد کرد. طالبان همچنین با گروه های تروریستی مانند القاعده که رهبر آن در ژوئن ۲۰۲۲ در یک حمله هوایی در کابل کشته شد نیز روابط قوی دارد. طالبان علاوه بر این با مجموعه ای از گروه های تروریستی پاکستانی مانند لشکر طیبه، حرکت المجاهدین، جیش محمد، انصارالله مستقر در تاجیکستان و جنبش اسلامی ازبکستان نیز ارتباط دارد. همه این گروه ها با وجود تضمین های طالبان مبنی بر اینکه اجازه فعالیت گروه های تروریستی در افغانستان را نمی دهند همچنان در این کشور حضور دارند. به علاوه، تمایز قائل شدن بین رهبری طالبان و القاعده اغلب دشوار است. به عنوان مثال، سراج الدین حقانی یکی از دو معاون امیر طالبان و وزیر کشور، به عنوان یکی از اعضای شورای اجرایی القاعده شناخته می شود. سراج الدین حقانی و تعدای از رهبران شبکه حقانی توسط ایالات متحده به دلیل ارتباط با القاعده در فهرست تروریست های جهانی تعیین شده قرار دارند.  درنهایت، مجاهد پس از سفر به ترکیه ابراز امیدواری کرد که این سفر باعث کمک و سرمایه گذاری در افغانستان شود.

ایالات متحده در ازای یک سرباز کهنه کار نیروی دریایی، سلطان مواد مخدر طالبان را آزاد کرد

طالبان مارک فریکس، کهنه سرباز آمریکایی را که از اوایل سال ۲۰۲۰ به گروگان گرفته بود را در ازای حاجی بشیر نورزی یکی از سلاطین مواد مخدر طالبان را که به جرم قاچاق هروئین به ایالات متحده محکوم به حبس ابد شده بود را آزاد کردند. این در حالی است ایالات متحده به طور معمول ادعا می کند که با گروه های تروریستی مذاکره نمی کند اما این مبادله زندانیان تنها یکی از نمونه این ادعاست. از طرف دیگر، طالبان که مدعی مخالفت با تولید و قاچاق مواد مخدر نیز هستند در ۱۹ سپتامبر از نورزی به شکل ویژه استقبال کردند. نورزی قبل از دستگیری در سال ۲۰۰۵ به لیست سلاطین خارجی مواد مخدر دولت ایالات متحده اضافه شد و به عنوان یکی از ۱۰ قاچاقچی مواد مخدر در جهان شناخته شد. دولت ایالات متحده نیز ادعا کرده بود که نوروزی بیش از ۵۰ میلیون دلار هروئین را به ایالات متحده قاچاق کرده است. در سال ۲۰۰۸ نورزی به حبس ابد محکوم شد. در زمان دستگیری، دیوید کلی، دادستان ایالات متحده، نورزی را به عنوان بدنام ترین قاچاقچی مواد مخدر افغانستان توصیف کرد و در طی ۱۵ سال گذشته یک تجارت چند میلیون دلار هروئین را با ایجاد یک اتحاد نامقدس با ایجاد کرده بود. نوروزی روابط دیرینه ای با طالبان دارد. بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۴ نورزی و سازمانش تسلیحات و نیروی انسانی شبه نظامی را در اختیار طالبان قرار داد. در عوض، طالبان به نورزی اجازه فعالیت و توسعه را دارد به طوری که از محصولات تریاک، آزمایشگاه های هروئین و مسیرهای انتقال مواد مخدر نورزی به خارج از کشور را محافظت می کردند.

 اما در مورد فریکس باید گفت که توسط شبکه حقانی طالبان ربوده شد. فریکس، کهنه سرباز نیروی دریایی ایالات متحده که به عنوان مهندس عمران در افغانستان کار می کرد، در ماه ژانویه در استان خوست ربوده شد. ناپدید شدن فریکس باعث جستجوی چند سازمان در سراسر افغانستان شد. در حالی که ارتش ایالات متحده دیوانه وار در جستجوی فریکس در افغانستان بود، او را از مرز به پاکستان منتقل کردند جایی که طالبان قبلا گروگان های امریکایی و خارجی را در آنجا بازداشت کرده بودند. این در حالی است که شبکه حقانی باوجود ادعای دولت و ارتش پاکستان مبنی بر اینکه این گروه را از طریق عملیات نظامی ریشه کن کرده بودند، قلمرو مناطق قبیله ای پاکستان در وزیرستان شمالی و جنوبی و همچنین در کرام را کنترل می کردند. شبکه حقانی توسط سراج الدین حقانی رهبری می شود. سراج الدین وزیر داخله طالبان است و به عنوان یکی از دو معاون امیر طالبان نیز فعالیت می کند. سراج الدین نقش کلیدی در تسلط نظامی طالبان بر افغانستان داشت. حقانی ارتباط نزدیکی با القاعده و دیگر گروه های تروریستی خارجی دارد و به نهادینه سازی تاکتیک های انتحاری در صفوف طالبان کمک کرده است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا