سر تیتر خبرهاگزارش تصویرینخستین خبرها

رهبران القاعده و بهره جستن از افغانستان به عنوان مامنی امن

۲۷ آذر (قوس) ۱۴۰۱ – ۱۸/ ۱۲/ ۲۰۲۲

بیل روجیو

نقشۀ ارائه شده در زیر، تصویری از موقعیت مکانیِ رهبرانی از گروه القاعده را نشان می دهد که از سال ۲۰۱۰ تا کنون در افغانستان کشته و یا دستگیر شده اند. بنابراین باید گفت ادعای فعلیِ طالبان مبنی بر اینکه اعضای گروه القاعده در افغانستان حضور ندارد، ادعایی نادرست و خطرناک است.

download

طالبان از سال ۲۰۰۱ مکررا مدعی آن بوده اند که القاعده در افغانستان حضور ندارد. حتی پس از حمله پهپادیِ ایالات متحده در کابل به تاریخ ژوئیه ۲۰۲۲ که نهایتا موجب کشته شدن ایمن الظواهری امیر وقت القاعده گردید، طالبان همچنان به این دست اظهارات دروغین و خلاف واقع خود ادامه داده اند.

این ها همه در حالیست که ایمن الظواهری تنها یکی از ده ها رهبران ارشد، فرماندهان نظامی و عاملان القاعده بوده است که از سال ۲۰۱۰ در جریان عملیات های ضد تروریستی در افغانستان کشته یا دستگیر شده اند.

نشریه لانگ وار ژورنال وابسته به بنیاد دفاع از دموکراسی ها، فهرستی دقیق و جدولی زمانی از برجسته ترین رهبران کشته یا اسیر شده در ۹ ولایت افغانستان را تهیه کرده است. صدها تن از فرماندهان، ستیزه جویان و عوامل رده پایین القاعده در جریان عملیات در این دوره زمانی کشته شده اند که در ادامه به ذکر نام و مکان کشته شدن آنها اشاره خواهد شد.

لیست صدها تن از فرماندهان، جنگجویان و عوامل القاعده

همانطور که نشریه لانگ وار ژورنال در دهه گذشته به تفصیل توضیح داده است و همچنین طبق پرونده هایی که از محوطه سکونت اسامه بن لادن در ابوت آباد بازیابی شده است، پاکستان در سال ۲۰۱۱ تایید کرد که القاعده برای مدت طولانی در افغانستان حضور داشته است. اکنون و با توجه به اینکه رهبران طالبان به وضوح ستیزه جویان خارجی را برای الحاق به صفوف خود فراخوانده، علناً در مرگ رهبران القاعده سوگواری کرده و اتحاد خود با القاعده را به رخ کشیده اند؛ واشنگتن بایستی دررابطه با تهدیدات گذشته و ادامه دار ناشی از پناهگاه امن افغانستان تحت کنترل طالبان تیزبین و هشیار باشد.

لیست اعضای القاعده که در افغانستان کشته یا دستگیر شده اند

1235

6

 منبع: لانگ وار ژورنال

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا