سینما

پانی پت، آن خیانت بزرگ

معرفی فیلم

نام فیلم: پانی ­پت،آن خیانت بزرگ

نام کارگردان:آشوتوش گواریگر

ژانر:تاریخی-مذهبی

مدت زمان:۱۷۳ دقیقه

سال ساخت: ۶ دسامبر۲۰۱۹

محصول کشور: هندوستان

بازیگران:سانجی دات، آرجون کاپور،کریتی سانون،روهان راجپورت،زینت امان،موهنیش باهل

پانی ­پت،آن خیانت بزرگ جنگ سوم پانی ­پت که در سال۱۷۶۱ میان سپاه احمدشاه درانی و ارتش امپراطوری مراتهای هند را در شهر پانی­ پت به تصویر می­ کشد. این فیلم در سال ۲۰۱۹ و در ژانر تاریخی-مذهبی توسط آشوتوش گواریگر کارگردان هندی ساخته شد و توانست در دو جشنواره بین ­المللی راه پیدا کند. نخستین تیزر فیلم در سال ۲۰۱۸ منتشر شد اما در ۶ دسامبر ۲۰۱۹ به طور کامل در کشورهای هند و آلمان به اکران عمومی درآمد.

آشوتوش گواریگر کارگردانی این فیلم تاریخی را برعهده داد. وی برنده ۲۸ جایزه در جشنواره ­های مختلف بوده است. جایزه فیلم فیر برای بهترین کارگردان ، بهترین فیلم و بهترین داستان،جایزه سینمایی بالییود برای بهترین کارگردان،جایزه ملی فیلم هند برای بهترین فیلم محبوب و جایزه آکادمی بین­ المللی فیلم هند برای بهترین داستان از جمله دستاوردهای زندگی حرفه ­ای اوست. او از کارگردان ­های مشهور هند است که از سال۱۹۸۴ فعالیت در عرصه سینما را آغاز کرد.گواریکر متولد سال ۱۵ فوریه سال ۱۹۶۴ در کواالاپور هند است. در فیلم­ هایی مختلفی مثل معجزه،ما با زندگی خود بازی می­کنیم و هولی نقش آفرینی کرده ­است.

فیلم پانی ­پت به کارگردانی آشوتوش گواریگر همانگونه که گفته شد درباره حادثه تاریخی جنگ بین سپاه احمدشاه ابدالی و لشکر مراتهه هند است که به پیروزی جبهه احمدشاه ختم شد. این فیلم روایت بزرگترین نبرد در قرن هجدهم در تاریخ بین دو کشور هند و افغانستان است. در فیلم به چرایی شروع جنگ بین دو قلمرو می ­پردازد. در داستان انگیزه اصلی حمله احمدشاه ابدالی را به هند وضعیت بد مالی قلمرو احمدشاه می­ داند. نکته دیگری که در فیلم به وضوح دیده می ­شود برخورد محتاطانه به این جنگ است به گونه­ ای که از نشان دادن تلفات جنگ چندان خبری نبود. این درحالی است که در بسیاری از مستندات تاریخی از تلفات فاجعه ­آمیز جنگ خبر می ­دهد. همچنین، در فیلم، تحریکات و وسوسه­ های دو گروه هندی که نگران از افزایش قدرت دربار هند بوند به احمدشاه را علت اصلی شعله ­ور شدن احساسات جنگی او می­ داند. نگاه محافظه ­کارانه فیلم مشخصه بارز این داستان است. تاجایی که علی­رغم نیات اسلامی شاه افغانستان از این جنگ،  برخورد مسلمانان و هندوها  در جنگ را بسیارسطحی نگاه می­کند و دلیل اصلی جنگ را خزانه خالی دولت افغانستان حکایت می­ کند. به گفته کارشناسان این فیلم روحیه ناسیونالیستی جدید در هند را مدنظر قرار داده است و با درنظر گرفتن ترکیب قومی و مذهبی هند ساخته شده ­است.

ناگفته نماند که فیلم­ های تاریخی که روایت­گر داستانی تاریخی بین دو سرزمین است ، همیشه جنجال ­آفرین بوده.پخش فیلم پانی پت نیز در سال ۲۰۱۹  نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. پانی ­پت که روایت تاریخی از  دو قلمرو بااهمیت برای دو پایتخت  است با واکنش ­های بسیاری بین  مخاطبان دو کشور افغانستان و هند روبه رو شد. علی­رغم حاکم بودن نگاه محتاطانه و محافظه­ کارانه در فیلم اما همچنان شاهد واکنش ­های منفی بسیاری در دو کشور بودیم تا جایی که فیلم در زمان اکران در یکی از شهرهای هند به علت واکنش ­های منفی بسیار با لغو پخش فیلم در روزهای اول اکران روبه ­رو شد. عده ­ای دیگر معتقدند که پخش این فیلم ممکن است مناسبات دیپلماتیک و سیاسی بین دهلی و کابل را تیره کند انتقادی که به نظر می­ رسد چندان درست نباشد. چرا که ساختن فیلم ­های تاریخی برای نشان دادن آنچه سرگذشت یک کشور است، حق طبیعی است. بهرحال ساخت چنین فیلم ­هایی با رعایت انصاف در حکایت داستان ضروری است. در فیلم معلومات نادرست تاریخی و اشتباه ­های تاریخی بسیار به چشم می ­خورد. از جمله آوردن نام ” افغانستان”  و خواندن جنگ بین هند و افغانستان. درحالی که در آن زمان هنوز کشوری به نام افغانستان وجود نداشت .این امر نشان­دهنده  عدم تسلط کارگردان به تاریخ است.

 در این میان،آنچه باعث جنجال ­های زیاد درمورد این فیلم شد به خصوص قبل از پخش فیلم، نگاه حیثیتی برای شهروندان افغانستان بود. احمد شاه ابدالی به عنوان بنیانگذار تاریخ معاصر افغانستان برای افغان­ها از جایگاه بالایی برخوردار است و افغان­ها جنگ­ های او را به نشانه کشورگشایی به عنوان یک افتخار تلقی می ­کنند همانگونه که این نگاه­ را به سلطان محمود غزنوی دارند.امری که قبل از اکران عمومی فیلم واکنش­ های بسیاری را در بین کاربران شبکه­ های اجتماعی به ­وجود آورد و بر دامنه نگرانی ­ها در مناسبات دو کشور افزود. همچنین نشان دادن تصویر سیاه و سفید و یا هم خوب و بد از دیگر نقدهای جدی است که به این فیلم وارد شده ­است. که این مسئله در فروش پایین فیلم اثرگذاشت. نشان دادن احمدشاه ابدالی به عنوان یک متجاوز  و به تصویر کشیدن رقبای هندی به عنوان قهرمانان داستان این تفکر را در بین مخاطبان افغان تقویت کرده ­است که فیلم بسیار جانبدارانه است. این نوع نگاه از طرف شهروندان هندی نیز دیده می­شود. در نهایت، کارگردان  قصد ارائه روایت تاریخی از خونین ­ترین و بزرگترین جنگ هند در قرن هجدهم را داشته است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا