سینما

سرگذشت طالبان پس از سقوط

نام فیلم: کابل اکسپرس

کارگردان: کبیر خان

بازیگران: جان آبراهام،آرشادوارسی،سلمان شاهید و لیندا آریستو

ژانر: اکشن، کمدی و درام

سال تولید: ۲۰۰۶

کشور: هند

زبان: هندی

مدت زمان:۱۰۶ دقیقه

کابل اکسپرس فیلمی محصول سال ۲۰۰۶ و به کارگردانی کبیر خان است. در این فیلم بازیگرانی همچون جان آبراهام،آرشادوارسی،سلمان شاهید و لیندا آریستو. فیلم وضعیت افغانستان را در جریان دهه هفتاد خورشیدی به نمایش می­ گذارد. این فیلم توانست به جشنواره بین ­المللی تورنتو راه پیدا کند. داستان در ۱۰۶ دقیقه به سرگذشت پنج نفر که از پنج کشور متفاوت برای وضعیت پس از طالبان به افغانستان آمده ­اند، می­ پردازد. این فیلم توسط کمپانی «یاش چوپرا» ساخته شده ­است. که به پردازش یکی از مهم­ترین رویدادهای سیاسی افغانستان با حال و هوای سینمای هند می­ پردازد.

کبیرخان مستند­ساز ۳۵ ساله هندی است که تاکنون از او چند فیلم مستند درباره افغانستان در دوره قبل از طالبان و پس از سقوط این گروه در کابل ساخته است. فیلم کابل اکسپرس اولین فیلم بلند سینمایی اوست که در ۱۰۶دقیقه ساخته شده ­است. کبیر خان متولد سال۱۹۷۱ در دهلی است. او فیلم­نامه نویس،فیلم­پرداز و کارگردان است که فیلم­ هایی چون«زمانی ببری وجود داشت، برادر باجرانگی و فانتوم» را در کارنامه خود دارد.

کابل اکسپرس سرگذشت پنج شخصیت از کشورهای متفاوت است که برای وضعیت کابل پس از طالبان به افغانستان آمده ­اند. در ماه نوامبر سال ۲۰۱۱ و پس از سقوط طالبان بازه زمانی این فیلم را تشکیل می ­دهد. درواقع، فیلم حکایت گر دو خبرنگار هندی است که بر آن هستند تا از وضعیت طالبان پس از سقوط گزارش تهییه کنند در بین راه به یک راننده افغان برمی­ خورند که به وسیله ماشینش که«کابل اکسپرس» نام دارد، آنها را همراهی می­ کند. این دو گزارشگر در مسیر راه با خبرنگار آمریکایی مواجه می ­شوند که او نیز هم با هدف مشابه­ ای به کابل آمده است. در حین تهیه گزارش این دو خبرنگار توسط سرباز پاکستانی که سابقه عضویت در طالبان را داشته ­است برمی ­خورند که توسط او ربوده ­می­ شوند. و به منطقه تحت نظارت طالبان برده می ­شوند. خبرنگار آمریکایی نیز که در پی تعقیب این دو شخص بوده است نیز به دام سرباز پاکستانی افتاد. این گروگانگیری نقطه شروع فیلم است.

 سینمای هند در افغانستان بسیار نقش پررنگ و مهمی را ایفا می­ کند. فیلم­های هندی در بازار افغانستان با استقبال گرمی رو به رو می­ شوند اما فیلم کابل اکسپرس با واکنش­ های تندی مواجه شد که تا ممنوعیت پخش این فیلم جلو رفت. اتفاقی که در سینما  افغانستان در برابر فیلم­ های هندی نادر است. به عبارت­ دیگر، پس از نمایش فیلم، مشابه همه فیلم­ها با واکنش­های متفاوتی رو به رو شد اما عمده این واکنش ­ها منفی و حالت اعتراضی داشت. پس از پخش فیلم در کابل به دلیل توهین ­هایی که به یکی از اقوام  افغانستان شد منجر به اعتراضات گسترده در کشور شد تا جایی که به ممنوعیت خرید و فروش آن منجر شد. در قسمتی فیلم آمده است که:«اگر از دست طالبان نجات پیدا کنیم با هزاره ­ها چه کنیم؟» که موجب خشم و اعتراض طیف وسیعی از مردم و مقامات دولتی افغانستان شد. به گونه ­ای که هنگام اکران این فیلم کریم خلیلی از رهبران قوم هزاره در واکنش به این فیلم به تقبیح آن پرداخت. توهین به طبقه هزاره افغانستان در فیلم منجر به اظهارنظرهای متفاوتی مبنی بر نفاق ­افکنی و نفرت­ پراکنی در فیلم بین قویمت­ های مختلف افغانستان شده ­است.

از نظر بسیاری از منتقدان این فیلم جریانی است تهی و بدون محتوی. همچنین بی­­­توجهی به تاریخ و این نکته که مسیری که آنها در آن فیلم را ساختن عمدتاً در دست طالبان بوده ­است  نه اقوام دیگر نقدهایی دیگری است که به این فیلم وارد شده ­است. بهرحال این فیلم علی­رغم جایگاه بالایی که تولیدات بالییود در افغانستان دارد، نتوانست مورد استقبال قرار بگیرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا