کتابخانه

کتاب بازشناسی جنگ

نام کتاب: بازشناسی جنگ

نویسنده: جوزف جی.کالینز

ترجمه: احمدرضا دانش

سال انتشار:۱۳۹۶

کتاب بازشناسی جنگ اثر جوزف جی.کالینز مطالعه ­ای درباره یک جنگ پیچیده در افغانستان است. در این کتاب ۱۰۴ صفحه ­ای پس از مطالعه جغرافیا،مردم،تاریخ و شرایط خاص افغانستان نظریاتی را درباره حل بحران جنگ در افغانستان می ­پردازد.  این نوشته از نه فصل و یک سخن پایانی سازمان­ یافته است. در فصل اول  به  مطالعه اجمالی مردم،جغرافیا و تاریخ افغانستان می ­پردازد. در فصل دوم به بررسی تاریخی توسعه،نوسازی و مشکلات آن اشاره دارد. فصل سوم به موضوع تهاجم شوروی اشاره می­ کند. فصل چهارم و پنجم موضوع اختلافات و پیامدهای جنگ شوروی در افغانستان را مورد مطالعه قرار می ­دهد. مطالعه جنگ از نگاهی تئوری در افغانستان مباحث فصل ششم را شامل می­ شود. بررسی اتفاق­ های سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰ فصل هفت و هشت این کتاب را دربرمی ­گیرد. فصل نهم، بررسی گزینه ­های احتمالی رهبران افغانستان برای آینده کشور را به تحلیل می­ گیرد. در نهایت کتاب بر اساس آنچه در فصول گفته شد به یک جمع ­بندی می­ رسد.این کتاب در سال ۱۳۹۶ توسط احمدرضا دانش به فارسی ترجمه شده ­است.

پروفسور جوزف جی.کالینز دارای مدرک دکتری در رشته علوم سیاسی از دانشگاه کلمیبا است. وی در سال­های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ دستیار وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در عملیات­های ثبات و تشکیل دولت مقتدر مرکزی در افغانستان، یکی از سیاستگذاران مطرح در عملیات پاکسازی و نابودی گروه­های تروریستی در افغانستان و عراق بوده است. کالینز،نظامی بازنشسته ارتش است و یک دهه سابقه همکاری را با پنتاگون دارد. وی در آکادمی نظامی آمریکا،دانشگاه جورج تون و دانشگاه کلمبیا کرسی تدریس علم سیاست و مسائل نظامی و استراتژیک داشته­ است.از جمله مهم­ترین آثار کالینز می­توان به :« نظریه روابط بین ­المللی،فرهنگ نظامی ایالات متحده،مطالعه شوروی در قبال افغانستان،انتخاب جنگ:تصمیم حمله به عراق و پیامدهای آن و کتاب پیش رو اشاره کرد». او در سال ۲۰۱۱ استاد مسائل استراتژیک در کالج ملی جنگ در واشنگتن دی سی و در عین حال، عضو شورای روابط خارجی ایالات متحده آمریکا است(از متن کتاب).

بازشناسی جنگ در افغانستان به قلم جوزف جی. کالینز نوشته­ ای درباره جنگ افغانستان است. کالینز پس از بررسی جغرافیا،مردم و تاریخ افغانستان به وضعیت جنگ در افغانستان می ­پردازد. او به واسطه تجربه­ ی حضورش در افغانستان به ارائه اطلاعات دقیق از وضعیت جنگ در افغانستان می­ پردازد. آقای دانش مترجم کتاب درباره این اثر چنین می­گوید:« کتابی که در پیش رو دارید دربردارنده واکاوی،پژوهش و نظریات پرفسور جوزف جی.کالینز،سیاست ­شناس برجسته آمریکایی است. کالینز در این کتاب که در سال ۲۰۰۱ منتشر شده  به بررسی ریشه ­یابی عوامل بنیادی پدیده جنگ در جغرافیای افغانستان پرداخته است . وی نخست این مسئله را با تأکید بر سیر تاریخی آن مورد کندوکاو قرار می­ دهد و از جنگ افغانستان و روس گرفته تا سه جنگ افغانستان و انگلیس،بی­ثباتی و اضمحلال نظام­های سیاسی حاکم در کشور،تجاوز اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان و جنگ­ های داخلی را مورد مداقه قرار داده ­است. نویسنده در فصول پایانی این کتاب نیز، به ظهور گروه طالبان،حکومت آنان و ظهور مجدد و جنگ­ های متواتر آنان پس از استقرار حکومت جدید-حکومت دموکراسی- می­ پردازد و در نهایت نیز راه­کارهایی جهت نیل به صلح،عبور از بحران،ایجاد دولت یکپارچه و تقویت روند ملت­ سازی در کشور ارائه می ­دهد». این کتاب به خاطر تحلیل عمیق خود مورد تحسین شخصیت­ های برجسته­ زیادی قرار گرفته است. دَن کالدوِل استاد پیشکسوت دانشکده و مرکز مطالعات کالج ملی جنگ درباره این اثر می­گوید:«این کتابف یکی از متون مورد نیاز برای جامعه سیاسی افغانستان است:که به طور موشکافانه ­ای پیچیدگی­ ها و عوامل جنگ در این کشور را مورد بررسی قرار داده ­است. این اثر، راهنمایی مناسب برای شهروندان،دانشجویان و نیروهای نظامی و غیرنظامی­ای که خواستار اطلاعاتی دقیق و علمی از مهم­ترین رویدادهای افغانستان­ اند،بسیار مفید و نسبت به دیگر آثار مکتوب،خواندن آن توصیه می ­گردد».

هدف اصلی این کتاب کسب اطلاعات دقیق و استراتژیک از کشوری است که بیش از چهار دهه طعم تلخ جنگ را می ­چشد که می­ تواند راهنمای مناسبی باشد برای افرادی که خواهان رسیدن به درکی عمیق در مورد افغانستان و به ویژه جنگ افغانستان هستند. کتاب با مطالعه درباره تاریخ و مردم افغانستان شروع می ­شود و با مطالعه راهبرد آمریکا در افغانستان و ارائه پیشنهاداتی پایان می ­یابد. هر فصل این کتاب در واقع پاسخی به پرسش­ های ذهن نویسنده است. سوالاتی مانند: چگونگی نقش آمریکا در افغانستان؟ یا رسیدن به پاسخ اینکه چگونه ائتلاف آیساف قرار است به جنگ پایان دهد؟ مهار قریب به سی سال جنگ(تازمان تألیف این کتاب) در افغانستان چگونه ممکن خواهد شد؟ در نهایت، کالینز برای آینده آفغانستان چهار گزینه مطرح می­کند:گزینه اول: به اعتقاد عده ­ای از کارشناسان  از ادامه حضور نیروهای بین ­المللی در افغانستان که با یک چالش عمده رو به رواست و آن هم تبلیغات گروه­ های شورشی علیه نیروهای خارجی مبنی بر اشغال کشور توسط نیروها خارجی. گزینه دوم: ایده کسانی که متوجه جنگ مستقیم با القاعده و صرفه­ جویی در هزینه­ های مالی هستند. این گروه معتقد هستند که از ایده ملت ­سازی باید صرف­نظر شود و تنها بر مبارزه با تروریسم تمرکز شود. گزینه سوم: کاهش حضور نیروهای خارجی در چند سال آینده(البته این کتاب در سال ۲۰۱۱ نوشته شده) و تقویت نیروهای امنیتی و پلیس افغانستان. در این گزینه پیشنهاد می­ شود که تا نیروهای آیساف در کنار نیروهای افغانستان به میدان جنگ بروند. این عمل هم به تقویت و آموزش نیروهای افغان می­ انجامد و هم از نبرد تک به تک نیروهای آیساف با شورشیان جلوگیری می­ کرد. گزینه چهارم: مصالحه. گزینه ­های بالا باید در کنار این گزینه به صورت هم­زمان استفاده شود.عدم ذکر دقیق تاریخ وقایع از جمله ایرادات این کتاب است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا