سر تیتر خبرهاسینمانخستین خبرها

تنها بازمانده

نام فیلم: تنها بازمانده

نام کارگردان: پیتر برگ

زانر: درام، اکشن

تاریخ اکران: ۲۰۱۳

مدت زمان:۱۲۱ دقیقه

کشور سازنده فیلم: آمریکا

بازیگران: مارک والبرگ،امیل هرش، بن فاستر،اریک بانا،تیلور کیچ

تنها بازمانده فیلمی آمریکایی به کارگردانی پیتر برگ است . این فیلم داستان نبرد چهار سرباز آمریکایی در پی دستگیری یکی از رهبران رده بالای طالبان در افغانستان را شرح می دهد که پس از نبرد سنگین تنها یک نفر از آن­ها با زخم­ هایی عمیق زنده می ­ماند. نام فیلم برگرفته از کتابی با همین عنوان است.این فیلم در ۱۲۱ دقیقه روایت گر عملیات بال های سرخ برای دستگیری یکی از فرماندهان اصلی طالبان در کوه های هندوکش است.

پیتر برگ فیلم نامه نویس و کارگردان امریکایی است که در سال ۱۳۶۴ در نیویورک آمریکا به دنیا آمد. او  فیلم هایی چون : اوضاع خیلی بد، به جنگل خوش آمدید، چراغ های جمعه شب،پادشاهی ها، کشتی جنگی،تنها بازمانده، محرمانه اسپنسر را در کارنامه خود دارد. برگ از سال ۱۹۸۸ تا به اکنون در عرصه فیلم سازی مشغول به فعالیت است. وثیقه،کاپ لند،اعتیاد به سفید بزرگ و آس های دودی از جمله فیلم هایی است که او در آن نقش آفرینی کرده است. او به خاطر سریال تلویزیونی روشنایی های شب جمعه که برگرفته از فیلم او است،  دوبار نامزد مسابقه امی شد.

 «تنها بازماند» فیلمی است که در بستر جنگ افغانستان توسط پیتر برگ کارگردانی شده است.  در این داستان چهار سرباز که در عملیات بال­های  سرخ در پی دستگیر یکی رهبران رده بالای طالبان هستند وارد نبردی خونین می ­شوند که پس از نبردی سخت تنها یک نفر آنها زنده می ­ماند. این چهار مأمور توسط هیلوکپتری به زمین انتقال داده می شوند تا هدف شان که کشتن یکی از فرماندهان جنگی طالبان است را مورد حمله قرار دهند. در طی این نبرد،سیستم­های ارتباطاتی این چهارنفر پیوسته قطع می ­شود که در جریان حمله برای آنها مشکل خلق می کند.

«تنها بازمانده» با نگاهی به کتابی نوشته شده توسط مارکوس لوترل(تنها بازمانده واقعی آن عملیات) و بر اساس وقایعی که در کوه های هندوکش در استان کنر در ماه ژوئن به صورت عملیات زمینی رخ داد، شاخته شده است. فیلم با معرفی چهار شخصیت اصلی به ما شروع می شود که همه ی آن ها از اعضای نیروی ویژه(Navy SEAL) هستند و در نهایت کارشان به نزاع تن به تن با دشمن آن هم با نفراتی چندین برابر بیشتر از آنها می کشد(نقد فارسی،۱۳۹۲). در این فیلم چینش تصاویر به گونه­ای است که حال و هوای شرایطی که فرد در آن قرار دارد را به نمایش می گذارد. در بخشی از فیلم بازیگران در بین دو حالت تصمیم گیری متناقض قرار دارند که در حالتی از بلاتکلیفی قرار گرفته اند. این قسمت نقطه مهم فیلم را نشان می دهد. در این فیلم نشان می دهد که چگونه نیروهای آمریکایی با موانع جدی رو به رو می شوند که منجر به کشته شدن آنها می شود که فقط یک نفر جان سالم به در می برد.

برخورد فیلم با نبرد به سبک غم انگیز و وحشت آور، واقع گرایانه است. یک سکانس طولانی که با آتش گرفتن اولین نیروی ویژه آغاز شده و با به خواب رفتن لوترل در حالت استتار تمام می شود. در این فیلم آنچه بر سر این افراد آمده را با نگاهی آشکار و تصویری به نمایش درآورده است. نقش آفرینی ها قوی هستند اما از آن نوعی هستند که احتمال داشته باشد برای کسب جایزه درنظر گرفته شوند. در این فیلم به هیچ یک از بازیگران دیگر به اندازه کافی زمان داده نشده است  تا خود را به صورت کامل نشان دهند. این فیلم یک بازسازی سینمایی از رویدادهایی که با جزئیات دقیق در کتاب آمده است به همراه مصاحبه های لوترل در سال ۲۰۰۷ است. «تنها بازمانده»  شرح واقعه پوچ گرایانه از مأموریتی شکست خورده است که در آن همه شخصیت ها کشته می شوند این فیلم داستانی را به تصویر می کشد از حادثه جنگی که تا حدودی هم توانست موفق شود(نقد فارسی،۱۳۹۲).

منابع

نقد فارسی(۱۳۹۲)، «تنها بازمانده»:http://naghdefarsi.com/title/lone-survivor/

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا