روابط خارجیسر تیتر خبرهاسیاستنخستین خبرها

برنامه ریزی روسیه برای کنفرانس افغانستان

۲۳ اسفند (حوت) ۱۳۹۹ – ۱۳ / ۳/ ۲۰۲۱

برنامه ریزی روسیه برای کنفرانس افغانستان

کاترین پاتز

طبق گزارش ها، روسیه نمایندگان دولت افغانستان، طالبان، چین، پاکستان و ایالات متحده را برای نشست هفته آتی به مسکو دعوت کرده است.

روسیه برای میزبانیِ نشستی پیرامونِ روند صلح افغانستان در هفته ی آتی برنامه ریزی کرده است، تحولی که در میانه ی تلاش های دیگر برای تزریق حیات و احیایِ جانی دوباره به روند متوقف شده پروسه ی صلح افغانستان صورت گرفته است.

وزارت امور خارجه روسیه در تاریخِ ۹ مارس ۲۰۲۱ تأیید کرد که در حال برنامه ریزی برای برگزاریِ کنفرانسی پیرامونِ مسائل افغانستان در تاریخِ ۱۸ مارس ۲۰۲۱ در مسکو می باشد و دعوت نامه های این نشست نیز برای رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی و همچنین عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان ارسال شده است.

به گزارش طلوع نیوز، فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان اذعان کرد که شورا هنوز در حال تصمیم گیری برای شرکت کردن و یا نکردن در این کنفرانس است. وی افزود، “روسیه نقش مهمی در روند صلح افغانستان دارد.” همچنین از دیگر سو طالبان و نمایندگانی از کشورهای چین، پاکستان و ایالات متحده نیز به این کنفرانس دعوت شده اند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اشاره کرد که این مذاکرات بر”راه های کمک به پیشبرد گفتگوهای بین الافغانی در دوحه ی قطر، کاهش سطح خشونت ها و پایان دادن به درگیرهای مسلحانه در افغانستان و همچنین کمک برای توسعه افغانستان به عنوان کشوری مستقل، صلح آمیز و خودکفاست، کشوری که از تروریسم و قاچاق مواد مخدر رها و آزاد خواهد بود.”

بنابه گزارش های اخیر، ایالات متحده که هفته ی پیش یک طرح صلح پیشنهادی را برای بررسی به کابل ارسال کرده است، به طور خاص در مورد کنفرانس روسیه اظهارنظری نکرده است. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده، در نامه ای بدون تاریخ که توسط طلوع نیوز تحصیل و در آخر هفته منتشر شد، نیم نگاهی به تفکر کنونی ایالات متحده در مورد افغانستان ارائه داد.

در حقیقت می توان گفت، در حالی که واشنگتن برای خروج و یا عدم خروج نیروهای خود تا اول ماه مه تصمیم می گیرد، ایالات متحده علاقمند است شاهدِ نشانه هایی از تجدید حیات در روند صلح افغانستان باشد. در این نامه، بلینکن پیشنهاد برگزاریِ یک کنفرانسِ رده بالا شامل نمایندگانی از روسیه، چین، پاکستان، ایران، هند و ایالات متحده و به منظور “بحث و بررسی در مورد رویکردی واحد برای حمایت از صلح در افغانستان” را مطرح ساخت.

بلینکن همچنین خاطرنشان می کند که زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان با پیشنهادی به سمتِ طالبان و كابل اعزام می شود (این پیشنهاد آشکار شد). بلینکن همچنین ترکیه را به عنوان میزبان نشست های رده بالا بین طالبان و دولت افغانستان و برای به سرانجام رساندنِ یک توافق صلح پیشنهاد کرده و خواستار حل و فصل توافقنامه پیشنهادی برای کاهش ۹۰ روزه خشونت شد.

با در نظر گفتنِ زمانِ طرحِ این ابتکار عمل روسیه، می توان گفت این امر قطعا نه به عنوان پیشنهادی در مخالف و ضدِ طرحِ اخیرِ ایالات متحده است، اما می توان گفت به عنوان تصمیمی درک می شود که عینا با پیشنهادات واشنگتن همخوانی و مطابقت ندارد.

در واقع، روسیه و ایالات متحده مدت هاست که حولِ موضوعاتِ افغانستان فعالیت داشته اند – اما بدین گونه که نه لزوما در یک مجموعه فعالیت کرده، و نه کاملا با یکدیگر در تضاد و تقابل بوده اند.

ند پرایس، سخنگوی امور خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه، طی یک نشست خبری سوالاتی را درباره افغانستان مطرح کرد. در حالی که وی از اظهارنظر در مورد این نامه و طرحِ ایالات متحهد خودداری کرد، پرایس بر نقش جاریِ خلیلزاد در روند صلح تأکید کرد و اشاره کرد که “در همه چیز، در هر ایده ای که ما روی میز گذاشته ایم، هر پیشنهادی که وجود دارد، و قطعا در هر پیشنهادی که ما تأیید می کنیم، به این نتیجه رسیده ایم که این پروسه در هسته اصلی خود باید به رهبری افغانستان و متعلق به افغانستان باشد. “

بدین ترتیب پرایس اظهار داشت که “در نهایت تعیین آینده ی سیاسی این کشور حق و مسئولیت افغان هاست” و نقش ایالات متحده را “حمایتی” توصیف کرد. چنانچه پرایس دو بار اظهار داشت که واشنگتن سعی در “تجویزِ” روندی برای افغانستان نداشته است، چه بسا که این باور توسط برخی -همزمان با نامه بلینكن- به عنوان عاملی تحمیل کننده درک می شود.

به هرروی، با توجه بر تأکید واشنگتن بر اینکه همه گزینه ها روی میز باقی مانده، تلاش روسیه نیز لزوما امری ناخوشایند نیست. با این اوصاف، می توانیم کاملا مطمئن باشیم که در صورت حضور نماینده ایالات متحده، -آن شخص- آنتونی بلینکن نخواهد بود.

چراکه وزیر امور خارجه ایالات متحده پیش از نشست برنامه ریزی شده با دیپلمات های چینی در شهر آنکوریجِ آلاسکا در ۱۸ مارس، به شرق آسیا سفر کرده و از توکیو( در تاریخِ ۱۶ تا ۱۷ مارس) و سئول (در تاریخِ ۱۷ تا ۱۸) بازدید می کند.

بدین ترتیب حضور خلیلزاد منطقی ترین حالت است. چراکه او پیشتر نیز به جلسات ترتیب یافته ی روسیه با چین، ایالات متحده و پاکستان پیرامونِ مسائل افغانستان ملحق شده بود.

منبع: سایت دیپلمات

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا