سر تیتر خبرهاسیاستنخستین خبرها

رسانه های افغانستان در تنگنا: کارکنانی که استعفا می دهند یا در پی پناهندگی هستند

۳۱ فروردین(حمل)۱۴۰۰-۲۰۲۱/۴/۲۰

 

رسانه های افغانستانی

سازمان حمایت از رسانه های آزاد در افغانستان به روز پنجشنبه(۲۰۲۱/۳/۱۱) گفت که در دو هفته اخیر، تعداد خبرنگاران زن در ولایات ننگرهار، قندهار و بلخ به میزان  تکان دهنده ای ۹۰ درصد کاهش یافته است. این سازمان اعلام کرد که نه تنها ژورنالیست ها در افغانستان درمعرض خطر قرار دارند، بلکه خانواده های آنها نیز هدف تهدید قرار گرفته اند.

این سازمان اعلام کرد که سال ۱۳۹۹ خورشیدی یکی از خونین ترین سال ها برای ژورنالیست ها در افغانستان بوده است. یازده خبرنگار و کارمند رسانه در سال جاری خورشیدی در کشور جان خود را از دست داده اند و حداقل ۵۰ ژورنالیست افغانِ زن و مرد از کشور فرار کرده اند.  به گفته این سازمان سهل انگاری آشکار دولت در پیگیری پرونده های مربوط به جرایم علیه روزنامه نگاران و افزایش شدید قتل های هدفمند کارکنان رسانه،مورد نگرانی جدی خبرنگاران قرار گرفته است.

مجیب خلوتگر رئیس سازمان حمایت از رسانه های آزاد با انتقاد از دولت در کوتاهی در این روند گفت که تعدادی از ژورنالیست های ارشد و تاثیرگذار، کشور را ترک کرده اند که در بین آن ها ۱۵ زن نیز حضور دارند.

به گزارش این سازمان، طی دو هفته گذشته سه حمله به خانواده خبرنگاران انجام شده که باعث کشته و زخمی شدن چندنفر شده است.

با این حال، طارق آرین سخنگوی وزارت امور داخله گفت که دولت در حال کار بر روی این مورد است. آرین گفت: حدود ۶۰ نفر در ارتباط با ترور و خشونت علیه روزنامه نگاران دستگیر شده و پرونده آن ها به دادستانی تحویل داده شده است. از سوی دیگر، خبرنگاران زن در پایتخت می گویند: هیچ تهدیدی نمی تواند صدای آن ها را ساکت کند.خدیجه خبرنگار تلویزیون آر تی ای می گوید او با تهدیدهای متعددی رو به رو شده است، اما تهدیدات را نادیده گرفته و قصد ادامه کار خود را دارد.

روز چهارشنبه مرکز ژورنالیست های افغانستان و ۴۰ سازمان جامعه مدنی دیگر از شورای امنیت سازمان ملل و یوناما خواستند با دعوت از همه طرف ها برای جلوگیری از خشونت علیه ژونالیست ها مطابق با قطعنامه اتحادیه اروپا شدند.

مرکز ژورنالیست های افغانستان درنامه ای به سازمان ملل و دبورا لیونز رئیس یوناما گفت که این مرکز و همه طرف های این نامه از سیل کشتارهای هدفمند ژورنالیست ها در افغانستان به شدت نگران هستند.

منبع: منافن

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا