سر تیتر خبرهاسیاستنخستین خبرها

تفاوت اساسی بین طالبان پاکستان و طالبان افغانستان چیست؟

۱۱ اردیبهشت(ثور)۱۴۰۰-۲۰۲۱/۸/۱

تفاوت اساسی بین طالبان پاکستان و طالبان افغانستان چیست؟

افغانستان و طالبان پاکستان

اوتکراش دیویدی(Utkrash Dwivedi) پرسید: تفاوت اساسی بین طالبان پاکستان و طالبان افغانستان چیست؟

آشوک کومار بهوریا(Ashik Kumat Behuria) پاسخ داد: گروه های مختلف طالبان که در داخل پاکستان فعالیت می کنند در اواخر سال ۲۰۰۷ برای تشکیل تحریک طالبان پاکستان(TTP) گردهم آمدند.

TTP، یک گروه رادیکال است که با ایده ایجاد حکومتی بر اساس شریعت در پاکستان به وجود آمدند. آنها به گروه حقانی یکی از موسسین مهم طالبان در افغانستان نزدیک هستند. گروه حقانی به ایدئولوژی سازش ناپذیر و وهابی معروف است.

طالبان پاکستانی مانند طالبان افغانستانی پیرو مکتب دیوبندیه که در یک خط مرزی با وهابیت قرار دارند و از نظر محتوایی به شدت تهاجمی می باشند، هستند. بدین ترتیب، مانند القاعده، طالبان پاکستانی بیعت خود را با رهبر(امیر)، جنبش طالبان افغانستان انجام دادند.

از طرف دیگر، در حالی که طالبان افغان هرگونه ارتباط با القاعده پس از  ۱۱ سپتامبر  را انکار می کنند و به ایالات متحده قول داده اند که پس از بازگشت به قدرت در کابل،القاعده را در افغانستان پناه نمی دهند. طالبان پاکستان رابطه نزدیک با القاعده در مرزهای پاکستان و افغانستان را حفظ می کنند. همچنین، جالب توجه است که در حالی که TTP  در بعضی از جهت گیری های خود فراتر از القاعده حرکت می کنند و به شدت فرقه ای هستند مانند داعش یا دولت اسلامی عراق و سوریه(داعش) اما طالبان در دستور کار خود به رد نظریات ضد فرقه ای(مانند ضد شیعه بودن) توجه می کنند.

یکی دیگر از ، تفاوت مهم دو گروه طالبان در دیدگاه های کاملا مخالف آنها با ارتش پاکستان است. در حالی که طالبان افغانستان تمایل  به حفظ ارتباط نزدیک با ارتش پاکستان دارد،ارتش پاکستان در نظر طالبان پاکستانی غیر اسلامی است. بنابراین، مسئله همچنان لاینحل باقی مانده است. زیرا ارتش به رغم نفوذ و کنترل شناخته شده خود بر طالبان افغانستان، که طالبان پاکستان بیعت خود را به آنها انجام داده اند، نتوانسته TTP پاکستان را رام کند. همچنین این واقعیت وجود دارد که طالبان ممکن است پیوندهای خود را با گروه های وابسته به TTPحفظ کند.

منبع:https://idsa.in/askanexpert/fundamental-difference-between-the-pakistani-taliban

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا