سر تیتر خبرهافرهنگ و اجتماع

نگرانی مسوولان صحی از وخیم شدن اوضاع: اگر همکاری نشود، مجبوریم همه خانه‌ها را بستر بسازیم

۹خرداد(جوزا)۱۴۰۰-۲۰۲۱/۵/۳۰

طبق تازه ترین گزارش وزرات صحت عامه افغانستان با شیوع موج سوم کرونا، وضعیت کشور در شرایط بحرانی قرار گرفته است. که بی توجهی مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی یکی از دلایل گسترش این ویروس عنوان شده است. در همین رابطه، عبدالاحمد حسینی در گزارشی در رزونامه هشت صبح به جزییات موج سوم کرونا و تدابیر دولت پرداخته است.در متن زیر این گزارش به صورت کامل آمده است.

وزارت صحت عامه از بحرانی شدن وضعیت کرونایی در کشور هشدار می‌دهد. مسوولان این وزارت می‌گویند که در جریان دو هفته اخیر، شمار مبتلایان به ویروس کرونا افزایش یافته است. این مسوولان دلیل افزایش و سیر صعودی این ویروس را بی‌توجهی مردم به توصیه‌های صحی این وزارت عنوان می‌کنند. به باور مسوولان وزارت صحت عامه، شهروندان در جریان روزهای عید میزان دید و بازدیدشان را محدود نکردند و این سبب افزایش ویروس کرونا شد‌. هم‌زمان با این، کمیته مبارزه با ویروس کرونا، مکاتب و دانشگاه‌ها را در ۱۶ ولایت برای دو هفته تعطیل کرده است. مسوولان نهادهای آموزشی می‌گویند در صورتی که وضعیت بدتر شود، احتمال دارد این رخصتی تمدید شود. با این حال مسوولان وزارت صحت عامه تاکید دارند که برای مبارزه با ویروس کرونا آماده‌گی کامل گرفته‌اند. به گفته این مسوولان، وزارت صحت عامه برای ارایه خدمات معیاری، تعداد بسترها و شفاخانه‌های کووید-۱۹ را افزایش داده است. هم‌چنان این مسوولان می‌افزایند که ظرفیت انجام آزمایش‌ها نیز بالا رفته است. هم‌اکنون وزارت صحت عامه توانایی انجام ۲۵ تا ۲۸ هزار آزمایش را در یک شبانه‌روز دارد. از سوی دیگر مسوولان وزارت صحت عامه تصریح می‌کنند تا زمانی که شهروندان با این وزارت همکاری نکنند و توصیه‌های صحی را جدی نگیرند، این آماده‌گی‌ها موثر نخواهد بود. این مسوولان هشدار می‌دهند که اگر شهروندان کرونا را جدی نگیرند، وضعیت بحرانی می‌شود و این وزارت مجبور خواهد بود که خانه‌ها را بستر بسازد. در همین حال وزارت تحصیلات عالی می‌گوید در صورتی که شرایط بحرانی شود، تمامی دانشگاه‌ها را در اختیار وزارت صحت عامه قرار می‌دهد.

با آن‌که وزارت صحت عامه پیش از عید فطر از بدتر شدن وضعیت در کشور هشدار داده و از مردم خواسته‌ بود که در جریان روزهای عید دید و بازدیدشان را محدود کنند، مردم اما نسبت به این هشدارها توجه نکردند. پس از آن، آمارهایی که از سوی این وزارت به نشر رسید، بیانگر گسترش این ویروس بود. براساس معلومات وزارت صحت عامه، در جریان یک هفته اخیر بیش از پنج هزار تن به این ویروس مبتلا شده‌اند. تنها در روز گذشته ۶۵۴ تن به این ویروس گرفتار شده‌اند. در کنار این، میزان مرگ‌و‌میر نیز افزایش یافته است. وزارت صحت عامه اعلام کرده است که ۲۰ بیمار کرونایی روز شنبه، هشتم جوزا، جان باخته‌اند. با این حال سیر صعودی شیوع ویروس کرونا نگرانی‌های وزارت صحت عامه را بر‌انگیخته‌ است. در نخستین اقدام، کمیته مبارزه با ویروس کرونا به توصیه وزارت صحت عامه مکاتب و دانشگاه‌ها را در ۱۶ ولایت تعطیل کرد. وزارت صحت عامه می‌گوید که شیوع ویروس کرونا در ولایت‌های کابل، غزنی، هلمند، قندهار، لوگر، ننگرهار، پکتیا، پروان، میدان‌وردک، پنجشیر، بلخ، لغمان، بدخشان، کاپیسا، کندز و نیمروز سریع شده، از این رو برای جلوگیری از گسترش بیش‌تر آن، مکاتب و دانشگاه‌ها را در این ولایت‌ها تعطیل کرده است. این در حالی است که روز پنج‌شنبه، ششم جوزا، شهرداری کابل نیز اعلام کرده بود که برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، تالار‌های عروسی را مسدود می‌کند.

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه، روز شنبه، هشتم جوزا، در یک نشست خبری مشترک با وزارت‌های معارف و تحصیلات عالی گفت که سرعت انتشار ویروس کرونا در این ولایت‌ها افزایش یافته است. او دلیل افزایش ویروس کرونا را بی‌توجهی مردم نسبت به توصیه‌های صحی عنوان کرد. آقای مجروح افزود که شهروندان در جریان روزهای عید فطر به نکات صحی توجه نکردند و این سبب افزایش شیوع ویروس کرونا شد‌. او گفت: «بی‌اعتنایی‌هایی که در عید صورت گرفت، سیلی آن را هم در سال گذشته و هم امسال خوردیم». سرپرست وزارت صحت عامه خاطر‌نشان کرد که کلید مصونیت جامعه به دست مردم است. به باور او، شهروندان نقش تعیین‌کننده‌ای در کاهش ویروس کرونا دارند.

آقای مجروح تصریح کرد که اگر شهروندان در امر مبارزه با ویروس کرونا شرکت نداشته باشند و ماسک نپوشند، مبارزه تنهایی وزارت صحت عامه کارساز نیست. او افزود که پوشیدن ماسک حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد در امر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا موثر است. سرپرست وزارت صحت عامه شهروندان را مخاطب قرار داد و گفت که کلید سلامت جامعه، عزت نظام صحی و حیات نظام سیاسی و اقتصادی، به دست آنان است. او از بی‌توجهی مردم انتقاد کرد و گفت که تا به کی با نقد و بهانه گرفتن از سکتور صحت خود را مبرا می‌کنند. آقای مجروح بیان کرد که اگر شهروندان با وزارت صحت عامه همکاری کنند، این وزارت موج سوم را با «هوش، عقل و تدبیر» مدیریت می‌کند. به این ترتیب به باور او «مصیبت‌هایی» که در کشورهای هم‌جوار افغانستان رخ داده، در کشور به وقوع نخواهد پیوست. آقای مجروح هشدار داد که در صورت همکاری نکردن مردم، وزارت صحت عامه به هیچ عنوان نمی‌تواند با وجود بی‌اعتنایی‌های مردم معجزه کند. او گفت که احتمال هر نوع خطر وجود دارد.
وزارت صحت در محدوده امکانات تدابیر گرفته است

از جانب دیگر وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه، در این نشست گفت که وزارت صحت عامه به دنبال تشدید موج سوم ویروس کرونا، آرام ننشسته و تدابیر خود را گرفته است. او افزایش ظرفیت آزمایش کرونا، تهیه آکسیجن و افزایش تعداد بسترها را از آماده‌گی‌هایی خواند که برای مبارزه با موج سوم کرونا گرفته شده است. آقای مجروح گفت که این وزارت با توجه به تجربه‌ موج‌های اول و دوم ویروس کرونا، ظرفیت انجام آزمایش‌ها را «بسیار» افزایش داده است. به گفته او در حال حاضر وزارت صحت عامه در بیست‌وچهار ساعت ۲۵ تا ۲۸ هزار آزمایش «پی‌سی‌آر» را وابسته به نیاز، انجام می‌دهد؛ به این معنا که این وزارت توانایی انجام ۲۸ هزار آزمایش در ۲۴ ساعت را دارد. هم‌چنان سرپرست وزارت صحت عامه بیان کرد که این وزارت در تلاش است تا در اواسط ماه جون، امکانات انجام آزمایش را در ۳۴ ولایت فراهم کند. افزون بر این، او تصریح کرد که مسوولان وزارت صحت عامه در جریان روزهای گذشته این تصمیم را گرفته‌‌اند تا در ده روز آینده بیش از ۱۰۰ هزار «تست سریع» را بر‌مبنای انتی‌جن انجام دهند. به گفته او، وزارت صحت عامه در نظر دارد که این نوع آزمایش را در محلات خطر انجام دهد. او گفت: «توقع داریم که روز پنج تا ده هزار تست انجام شود. ما آماده هستیم که روز پنج تا ده هزار تست سریع انجام دهیم.»

آقای مجروح هم‌چنان بیان کرد که در فاصله موج اول و موج دوم آرام ننشسته و پرسونل وزارت صحت را آموزش داده و تعداد بسترها را بالا برده است. او گفت که در موج اول تنها شفاخانه اختصاصی برای بیماران کووید-۱۹ در کابل، شفاخانه افغان ـ جاپان بود، اما اکنون این وزارت شفاخانه‌های دیگر را نیز در این ولایت آماده کرده است. به گفته‌ او، شفاخانه‌های قصبه، هلال احمر، اندونیزیایی در ارزان‌قیمت و محمدعلی جناح در غرب کابل نیز به تداوی بیماران کرونایی اختصاص یافته‌ است. سرپرست وزارت صحت عامه افزود که این شفاخانه‌‌ها ظرفیت حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ بیمار را دارد و با بهترین امکانات مجهز است. در کنار این، آقای مجروح تصریح کرد که در ولایات نیز آماده‌گی گرفته شده و با بانک جهانی نیز در بخش افزایش بسترها صحبت شده است. از سویی هم او از مردم انتقاد کرد و گفت که تا کجای کار بستر ایجاد کنیم. او گفت: «اگر شهروندان همکاری نکنند، مجبوریم تمام خانه‌ها را بستر بسازیم».

یونیسف دستگاه‌های تولید آکسیجن را فراهم نکرده است

از سوی دیگر وزارت صحت عامه در بخش تأمین آکسیجن مورد نیاز برای شفاخانه‌ها گفت که این وزارت به گونه مستقیم به تمامی منابع مالی خود دسترسی ندارد. به گفته او، بخشی از کمک‌هایی که صورت می‌گیرد، از طریق موسسه‌ها تطبیق می‌شود. او به تأمین آکسیجن اشاره کرد و گفت که مسوولیت عمده تأمین آکسیجن برعهده یونیسف و بنیاد آغا‌خان است. آقای مجروح افزود که اداره یونیسف اما تاکنون به این تعهدش عمل نکرده و دستگاه‌های تولید آکسیجن را که قرار بود برای شفاخا‌نه‌های کووید-۱۹ در ۳۴ ولایت تهیه و نصب شود، فراهم نکرده است. او تصریح کرد که رییس جمهور به بانک جهانی و یونیسف پیام جدی داده و یونیسف تعهد سپرده که تا پایان ماه آگست این دستگاه‌ها را آماده می‌کند. در همین حال سرپرست وزارت صحت عامه افزود که امارات متحده عربی یک دستگاه تولید آکسیجن را به افغانستان کمک کرده است که در شفاخانه افغان ـ جاپان نصب می‌شود. او گفت که این دستگاه قابلیت تولید آکسیجن برای ۲۵۰ بستر را دارد. آقای مجروح اما بیان کرد که مسوولان وزارت صحت عامه توانایی نصب آن را ندارند، از این رو این وزارت یک انجنیر را از ترکیه خواسته است تا آن را نصب کند. هم‌چنان دستگاه تولید آکسیجن در شفاخانه محمدعلی جناح غیرفعال است، اما آقای مجروح گفت که این دستگاه نیز فعال خواهد شد. بدین ترتیب، سرپرست وزارت صحت عامه اطمینان داد که در بخش آکسیجن کدام مشکل جدی وجود ندارد. به گفته او هم اکنون در هر شفاخانه از ۲۰۰ تا ۴۰۰ بالون آکسیجن ذخیره دارد. علاوه بر این، وزارت صحت عامه از یونیسف خواسته است که ۴۸۰۰ بالون دیگر برای این وزارت فراهم کند. او گفت: «این بالون‌ها پر می‌شود و در شفاخانه ذخیره می‌شود. تقریباً در حال حاضر سه هزار دستگاه کوچک مولد آکسیجن داریم، از آن‌ها هم استفاده می‌کنیم».

با این حال سرپرست وزارت صحت عامه بار دیگر از شهروندان خواست که توصیه‌های صحی را مراعات کنند. او گفت که اگر مردم توصیه‌های صحی را جدی نگیرند، همه مصاب خواهند شد. او گفت که مبارزه با این ویروس مسوولیت مشترک همه است و دولت به تنهایی مسوولیت عام و تام ندارد.
در همین حال مسوولان نهادهای تحصیلی و آموزشی از شهروندان به ویژه آموزگاران خواستند که توصیه‌های صحی را جدی بگیرند. رنگینه حمیدی، سرپرست وزارت معارف، از استادان و دانش‌آموزان ولایت‌هایی که روند آموزش در آن‌جا به گونه عادی جریان دارد، خواست که توصیه‌های صحی وزارت صحت عامه را رعایت کنند. عباس بصیر، وزیر تحصیلات عالی، نیز از نهادها و موسسات تحصیلات عالی خواست که مطابق رهنمود وزارت صحت عامه عمل کنند. او گفت که وزارت تحصیلات عالی برای مبارزه با ویروس کرونا با وزارت صحت عامه همکار است، از این رو او افزود که در صورت وخیم شدن وضعیت، وزارت صحت عامه می‌تواند از تمامی مکان‌ها و دانشگاه‌ها استفاده کند.

گفتنی است که نخستین مورد مثبت ویروس کرونا در پنجم حوت سال گذشته در کشور ثبت شد. از آن زمان تاکنون، این سومین بار است که شیوع آن افزایش یافته است. براساس معلومات وزارت صحت عامه، این ویروس تاکنون بیش از ۷۰ هزار تن را در کشور مصاب کرده که از این میان ۵۷ هزار و ۲۸۱ بیمار بهبود یافته و دو هزار و ۹۱۹ تن دیگر جان باخته‌اند.

نویسنده: عبدالاحمد حسینی

منبع: روزنامه هشت صبح

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا