روابط خارجیسر تیتر خبرهاسیاست

«دشمنان افغانستان دست‌پرورده استخبارات بیگانه‌ هستند»

۲۲ خرداد ۱۴۰۰- ۲۰۲۱/۶/۱۲

«دشمنان افغانستان دست‌پرورده استخبارات بیگانه‌ هستند»

دشمن افغانستان

اگر دولت‌های خارجی دست از حمایت رهبران طالبان بردارند این گروه نابود می‌شود

تشدید جنگ در افغانستان در هفته های اخیر منجر به وضعیت شکننده امنیتی افغانستان شده است. در این میان به عقیده بسیاری از نظامیان و مقامات دولتی جنگ جاری به دلیل حمایت سازمان های استخباراتی کشور بیگانه است. نوشته زیر از فرهاد نوری گزارشگر وب سایت ایندیپندنت فارسی به این مسئله پرداخته است.

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان در واکنش به شدت گرفتن حملات اخیر در کابل و شماری از استان‌های دیگر که در اثر آن تعدادی از افراد غیرنظامی و نظامی افغان کشته و زخمی شدند، این حملات را غیراسلامی و غیرانسانی خواند و گفت: «دشمنان صلح و ثبات افغانستان دست‌پرورده استخبارات بیگانه‌اند و پیوسته همه اقشار جامعه اعم از مردم غیرنظامی، کارمندان دولتی و نیروهای امنیتی ما را مورد اهداف تروریستی قرار می‌دهند.»

آقای محب به گروه‌هایی که چنین حملات انتحاری، انفجاری و جاسازی مین‌های مغناطیسی را در این کشور انجام می‌دهند، هشدار داد: «دشمنان مردم افغانستان باید بدانند که با انجام چنین حملات غیرانسانی و غیراسلامی هیچ گاه به اهداف شوم و ناپاک‌شان نخواهند رسید، زیرا نیروهای شجاع امنیتی و دفاعی کشور در دفاع از مردم و خاک‌شان حتی از ریختن خون مطهرشان نمی‌هراسند و مبارزه می‌کنند.»

مشاور شورای امنیت ملی افغانستان بارها تاکید کرده است که طالبان در پس حملات هدفمند کشتار و زخمی کردن نظامیان افغان و افراد غیرنظامی در این کشور مستقیمآ دست دارند. او گفت: «طالبان مانع اصلی تامین صلح و ختم جنگ در افغانستان هستند و می‌خواهند قدرت را به گونه مطلق به دست بیاورند به همین دلیل دست به کشتار مردم بی‌گناه می‌زنند و توجه خود را به جنگ و کشتار معطوف کرده‌اند. اگر این گروه به صلح حاضر نشود ما به دفاع از افغانستان آماده هستیم.»

طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان نیز در واکنش به کشته و زخمی شدن شماری از افراد غیرنظامی در این کشور طالبان را متهم ساخت و گفت: «طالب در اذهان عامه منفور و مردود گشته و نامش بوی خون می‌دهد. طالب دشمنی آشکار با کودک، مادر و خواهر این سرزمین دارد و دشمن آشکار دانش و ضمیر جوانان ما است. طالب در قبال اعلام و دوام جنگ علیه مردم بی‌گناه بهای سنگین خواهد پرداخت.»

حکومت افغانستان بارها گفته است که دشمنان مردم و نظام این کشور گروه طالبان است که از سوی استخبارات خارجی به ویژه پاکستان حمایت می‌شوند و آنان تلاش دارند که با انجام حملات انتحاری، انفجاری و کشتار افراد غیر نظامی به اهداف شوم‌شان دست پیدا کنند.

مقامات این کشور تاکید کردند که اگر دولت‌های خارجی دست از حمایت رهبران طالبان و جنگجویان‌شان بردارند، این گروه توان چند ماه جنگ را در برابر نیروهای امنیتی افغان ندارند و نابود می‌شوند.

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری این کشور نیز در پیوند به حمایت استخبارات پاکستان از طالبان در صفحه رسمی‌اش نوشت: «ما هیچ تروریستی تاکنون دستگیر نکرده‌ایم که ریشه در پاکستان نداشته باشد و از طرف آنان حمایت نشود.»

آقای صالح، به جابه‌جایی مین‌های مغناطیسی در این کشور اشاره نمود و گفت: «در این اواخر تروریست‌ها یک شیوه کاملا نو را برای بمب‌گذاری در جاده‌های کابل استفاده می‌نماید و به اساس مدارک قوی که در اختیار داریم، طالبان تروریست برنامه‌های خاص را از پاکستان به دست آورده‌اند و برای جاسازی مین‌های مغناطیسی از آن استفاده می‌کنند.»

شماری از تحلیل‌گران سیاسی این کشور نیز با تایید حرف‌های حمدالله محب و امرالله صالح در رابطه به این‌که طالبان و حامیان‌شان از سوی کشورهای بیرونی برای جنگ در افغانستان آماده و فرستاده می‌شوند، تاکید دارند: «اسناد و شواهد قوی وجود دارد که شماری از همسایه‌های ما از گروه‌های تروریستی برای دوام جنگ در افغانستان حمایت مالی و نظامی می‌کنند و تا زمانی که این حمایت‌های آنان ادامه داشته باشد غیرممکن خواهد بود که جنگ خاتمه پیدا کند صلح تامین شود.»

نورآغا خواجه‌زاده، آگاه سیاسی و نظامی پیشین می‌گوید: «پاکستان، ایران، روسیه، چین و شماری از کشورهای منطقه و فرامنطقه در شعله‌ور ساختن جنگ افغانستان و ویرانی کشور ما دست دارند. بعضی از این کشورها مستقیم و بعضی دیگران آنان غیر مستقیم. باور کنید افغانستان هیچ تروریستی نداشت همین کشورهای خارجی بودند که آنان را به سبب منافع‌شان برای ما فرستادند تا افغانستان را ویران و مردم‌اش را در به در و خاک به سر کند. خواست ما از دولت‌مردان این است تا زمانی‌که این مشکل را به گونه بنیادی با کشورهای خارجی حل نکنیم این اتفاقات ادامه خواهد داشت.»

میرویس کاکر دیگر آگاه سیاسی می‌افزاید: «جنگ افغانستان میان قدرت‌های بیرونی است. شما دیدید که پس از آغاز دور نخست مذاکرات صلح بین‌افغانی در دوحه طالبان تاکنون به چند کشور رفته‌اند به خصوص همسایه‌های ما. این خود نشان می‌دهد گروه‌هایی که در افغانستان جنگ دارند بدون شک از سوی کشورهای خارجی و همسایه‌های ما حمایت و تغذیه می‌شوند و تا زمانی که این حمایت‌ها ادامه داشته باشد جنگ نیز ادامه خواهد داشت.»

کشورهای خارجی، منطقه به ویژه همسایه‌های افغانستان در حالی به حمایت از گروه‌های تروریستی به ویژه طالبان در این کشور متهم می‌شوند که عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به منظور اجماع منطقه‌ای برای ختم جنگ و تامین صلح تاکنون به شماری از این کشورها سفر کرده است تا آنان را قانع کند که برای آوردن صلح و ثبات در افغانستان تلاش کنند، اما تاکنون این تلاش‌ها نیز نتیجه نداده و جنگ، خشونت و کشتار ادامه دارد.

نویسنده: فرهاد نوری

منبع: ایندیپندنت فارسی

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا