سر تیتر خبرهاکتابخانهنخستین خبرها

کتاب «ناپلئون افغانستان: زندگینامه احمد شاه مسعود»؛ نوشته سندی گال

۶ اسد (مرداد) ۱۴۰۰ – ۲۸/ ۷/ ۲۰۲۱

– عنوان کتاب: «ناپلئون افغانستان: زندگینامه احمد شاه مسعود»
– نویسنده: سندی گال
– نویسنده مقدمه ی کتاب: روری استوارت
– ناشر: Haus Publishing
– سال انتشار: ۲۰۲۱
– زبان: انگلیسی
– تعداد صفحات: ۳۶۸

سندی گال روزنامه نگار، نویسنده، تهیه کننده مستند و گوینده خبر سابق ITN در انگلیس است. فعالیت روزنامه نگاری وی تقریباً هفتاد سال پیش در روزنامه های آبردین پرس و ژورنال، قبل از پیوستن به رویترز و سپس ITN، با پوشش جنگ و انقلاب آغاز شد. او از مناطق جنگ و درگیری در سراسر جهان گزارش تهیه کرده است. وی چهار كتاب درباره افغانستان نوشته و سه مستند نیز درباره اشغال شوروی ساخته است كه دو كتاب نامزد دریافت جایزه BAFTA شدند.

روری استوارت نیز وزیر امور خارجه توسعه بین الملل انگلستان بود و در حال حاضر عضو ارشد موسسه امور جهانی جکسون در دانشگاه ییل است.

اولین زندگینامه در یک دهه رهبر مقاومت افغانستان احمد شاه مسعود

ناپلئون افغانستان تصویری ممتاز از یکی از برجسته ترین چهره های قرن بیستم ارائه می دهد. ناپلئون سعی در تسخیر جهان داشت. مسعود برعکس ناپلئون، با امپراتوری شوروی در مقیاسی جهانی، از یک دره کوچک در افغانستان به نمایندگی از مردم خود ایستاد و مقابله کرد. در این کتاب ما نه فقط جزئیات عملی و اساسی نبوغ نظامی احد شاه مسعود را می بینیم، بلکه نگاهی اجمالی به موهبت های اجتماعی و خونگرمی این مرد داریم که وی را در میان پیروان خود بسیار محبوب کرده است.

هنگامی که شوروی در سال ۱۹۷۹ به افغانستان حمله کرد، نیروهای مقاومت متفاوت بودند. گروه های زیادی درگیر جنگیدن با یکدیگر و رقابت برای دستیابی به سلاح های غربی بودند. موارد استثنا به فرماندهی احمد شاه مسعود، استراتژیست نظامی و اپراتور سیاسی بود که مقاومت را تحکیم و اشغال روسیه را تضعیف کرد و اعضای مقاومت را به یک سری پیروزی های دفاعی سوق داد.

سندی گال، مسعود را در طول تهاجمات شوروی دنبال می کرد و از جنگ در افغانستان گزارش می داد و او در بیوگرافی این فرمانده چریکی کاریزماتیک از این تجربه دست اول استفاده می کند.

کتاب ناپلئون افغانستان شامل بخشه ایی از آثار برجای مانده از خاطرات پربار مسعود است – که بسیاری از آنها برای اولین بار به انگلیسی ترجمه شده اند – که جزئیات این کتاب لحظات مهم زندگی شخصی و دوران مقاومت را شرح می دهد. مسعود که در دهه ۱۹۶۰ در سال های آزادسازی افغانستان متولد شد، با کمونیسم سرسختانه مخالفت کرد و با هدایت نیروی های دفاع از دره پنجشیر در برابر حملات شوروی، به شهرت رسید.

علی رغم تجهیز نبودن و تعداد کم نیروهای تحت فرمان، او مجموعه ای از پیروزی ها را در مقابل روس ها ترتیب داد. اعتقاد بر این است که ترور احمد شاه مسعود در سال ۲۰۰۱، فقط دو روز قبل از حمله به برج های دوقلو، به دستور اسامه بن لادن صورت گرفته است. علی رغم ناامیدی نهایی از تلاش های مسعود برای ایجاد اجماع سیاسی، او امروزه به عنوان یک قهرمان ملی شناخته شده است.

مطالب زیر برگرفته از وب سایت هایی قابل دسترس از طریق لینک های زیر می باشد:

https://www.goodreads.com/
https://www.waterstones.com/book/afghan-napoleon/sandy-gall//9781913368227

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا