سر تیتر خبرهاکتابخانهنخستین خبرها

کتاب «دره پنجشیر ۸۶-۱۹۸۰: شیر، خرس را در افغانستان رام می کند»؛ نوشته مارک گالئوتی

۲۱ سنبله (شهریور) ۱۴۰۰ – ۱۲/ ۹/ ۲۰۲۱

– عنوان کتاب: «دره پنجشیر ۸۶-۱۹۸۰: شیر، خرس را در افغانستان رام می کند»
– نویسنده: مارک گالئوتی
– ناشر: Osprey Publishing
– سال انتشار: ۲۰۲۱
– زبان: انگلیسی
– تعداد صفحات: ۹۶

مارک گالئوتی از زمانی که روسیه هنوز بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، متخصص مسائل روسیه بود. او متولد انگلستان است و در دانشگاه کمبریج تاریخ خواند و سپس دکترای خود را در رشته سیاست شوروی در مدرسه اقتصاد لندن گذراند. او در حال حاضر عضو ارشد موسسه خدمات متحد رویال و استاد افتخاری دانشکده مطالعات اسلاونیکی و اروپای شرقی UCL است.

او متخصص روسیه مدرن، سیاست داخلی و خارجی روسیه، مسائل امنیتی روسیه، تاریخ روسیه و شوروی و همچنین جنایات فراملی و سازمان یافته، عملیات اطلاعاتی و مخفی و چالش های امنیتی نظامی و غیر نظامی است.

کتاب حاضر نگاهی عمیق به مبارزه بین فرمانده كاريزماتيك مبارزان احمد شاه مسعود، “شیر پنجشیر” و نیروهای شوروی که برای کنترل دره پنجشیر در افغانستان جنگیدند، دارد.

هنگامی که شوروی در سال ۱۹۷۹ وارد افغانستان شد، آنها معتقد بودند که اگر شهرها را تصرف کنند، کشور به دنباله روی از آنها متعلق به آنها خواهد شد. آنها اشتباه می کردند. ارتش سرخ در کوه های افغانستان، در دره استراتژیک پنجشیر، در بن بست خونینی قرار گرفت، جایی که آنها با قوی ترین و کاریزماتیک ترین فرمانده مبارزان روبرو بودند: احمد شاه مسعود، “شیر پنجشیر”.

بارها و بارها شوروی و همتایان افغان خود سعی کردند کنترل پنجشیر را در دست بگیرند، و مبارزان بارها یا تلاش های ناشیانه آنها را رد کردند یا کمین کردند و از آنها فرار کردند، به محض اینکه توجه مسکو به مکان های دیگری جلب می شد، تلاش می کردند تا دره را پس بگیرند. با گذشت زمان، مبارزان سلاح های جدیدی به دست آوردند و تاکتیک های خود را توسعه دادند – کاری که شوروی نیز انجام داد.

پنجشیر تنها یک میدان جنگ محوری نبود، بلکه جنگ های داخلی بعدی افغانستان پس از خروج شوروی را شکل داد و تفکر نظامی را ایجاد کرد که هنوز به ارتش جدید روسیه اطلاعات می دهد. این کتاب با به تصویر کشیدن صحنه های جنگی در قالب آثار هنری رنگارنگ و نقشه های دقیق جنگ، مطالعه قانع کننده ای از یکی از سخت ترین مبارزات جنگ شوروی در افغانستان است.

مطالب فوق برگرفته از وب سایت های زیر می باشد:

https://www.foyles.co.uk
https://www.amazon.com

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا