سر تیتر خبرهاکتابخانهنخستین خبرها

کتاب «طوفان -۳۳۳: کا.گ.ب و اسپتسناز کابل را تصرف می کنند، جنگ شوروی و افغانستان ۱۹۷۹»؛ نوشته مارک گالئوتی

۲۵ میزان (مهر) ۱۴۰۰ – ۱۷/ ۱۰/ ۲۰۲۱

جنگ شوروی در افغانستان

– عنوان کتاب: «طوفان -۳۳۳: کا.گ.ب و اسپتسناز کابل را تصرف می کنند، جنگ شوروی و افغانستان ۱۹۷۹»
– نویسنده: مارک گالئوتی
– ناشر: Osprey Publishing
– سال انتشار: ۲۰۲۱
– زبان: انگلیسی
– تعداد صفحات: ۸۰

پروفسور مارک گالئوتی، عضو ارشد موسسه رویال یونایتد خدمات انگلستان و عضو ارشد غیر مقیم موسسه روابط بین الملل پراگ است. وی که قبلا مدرس ارشد تاریخ بین الملل در دانشگاه کیل و استاد امور جهانی در دانشگاه نیویورک بود، همچنین یک پژوهشگر ارشد در وزارت امور خارجه و استاد مدعو در MGIMO، دانشگاه وزارت خارجه روسیه بوده است. او هم اکنون در انگلستان زندگی می کند.

طوفان-۳۳۳، عملیات تصرف کابل و ترور حفیظ الله امین رئیس جمهور سابق افغانستان است، زمانی که از شروع یک اشتباه بزرگ حکایت دارد. این کتاب خبر حمله شوروی به افغانستان را مطرح می سازد؛ عملیاتی که قرار بود یک نمایش کوتاه مدت و عمدتا نمادین از نیروی نظامی باشد، اما سریعا به یک عملیات ضدشورش ده ساله شدید تبدیل شد که مسکو هرگز نتوانست در آن پیروز شود.

با این وجود، طوفان -۳۳۳ موفقیت چشمگیری داشت و علیرغم نگرانی های اولیه مبنی بر اینکه این یک دستاورد غیرممکن است، نیروهای ارتش شوروی شامل تعدادی از نیروهای ویژه کا.گ.ب، کاخ ریاست جمهوری را که به شدت از آن دفاع میشد، تصرف کرده، ارتباطات شهر را مختل نموده و درهای کابل را برای اشغال گشود. تجربیاتی که در آن زمان آموخته شد همچنان اعتبار داشته و در تمرینات نظامی مدرن روسیه گنجانده شده است، چنانکه که اخیراً در تصرف کریمه در سال ۲۰۱۴ قابل مشاهده بود.

این کتاب که توسط یک متخصص شناخته شده در مورد نیروهای امنیتی شوروی، با استفاده گسترده از منابع روسی و با آثار هنری سفارشی تدوین شده است، مفصل ترین و قانع کننده ترین مطالعه در مورد این عملیات جذاب به زبان انگلیسی است.

مطالب فوق برگرفته از وب سایت های زیر می باشد:

https://www.foyles.co.uk
https://www.amazon.com

جنگ شوروی در افغانستان |جنگ شوروی در افغانستان |جنگ شوروی در افغانستان |جنگ شوروی در افغانستان |جنگ شوروی در افغانستان

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا