سر تیتر خبرهاکتابخانهنخستین خبرها

کتاب «فرمان شبه نظامیان در افغانستان: نگهبان یا گانگستر؟»؛ نوشته متیو پی. دیرینگ

۱۱ عقرب (آبان) ۱۴۰۰ – ۲/ ۱۱/ ۲۰۲۱

– عنوان کتاب: «فرمان شبه نظامیان در افغانستان: نگهبان یا گانگستر؟»
– نویسنده: متیو پی. دیرینگ
– ناشر: Routledge
– سال انتشار: ۲۰۲۱
– زبان: انگلیسی
– تعداد صفحات: ۱۹۲

دکتر متیو دیرینگ، دانشیار مطالعات منطقه ای و تحلیلی در کالج امور امنیت بین المللی است. برای بیش از دو دهه، او با تحقیقات میدانی در آفریقا و افغانستان بر سیاست خارجی ایالات متحده، امنیت بین‌المللی و خشونت سیاسی مقایسه ‌ای تمرکز کرده است. دکتر دیرینگ از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ در مقام مشاور تیم های رزمی بریگاد و تیم های بازسازی استانی در جنوب و شرق افغانستان با تمرکز ویژه بر ثبات سیاسی در کابل، قندهار و غزنی کار کرده است. تحقیقات او بر شبه نظامیان مسلح دولتی و غیر دولتی، پلیس شبه نظامی و نقش آنها در ظرفیت سازی در محیط های جنگ نامنظم متمرکز است.

فرمان شبه نظامیان در افغانستان بینش جدیدی را در مورد اینکه چه زمانی و چرا گروه‌های شبه‌نظامی در افغانستان رفتارهای محافظتی و یا غارتگرانه درمقابل غیرنظامیانی که ظاهراً از آنها دفاع می‌کنند، ارائه می‌دهد.

در محیط ضد شورش افغانستان، آمریکا به شبه‌نظامیان تکیه کرد تا نظم و ثبات جوامعی را که از نهادهای ضعیف دولت مرکزی جدا شده بودند، ایجاد کند. با این حال، بازار پرسود حفاظت، وفاداری شبه‌نظامیان را به چالش کشید، زیرا بسیاری درگیر راهزنی، انتقام‌جویی و غارت بودند.

این کتاب به بررسی تجربیات مختلف شبه نظامیان در افغانستان از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۰ و نتایج آنها از طریق سه مطالعه موردی ملی می پردازد. این اثر استدلال می‌کند که آزمایش‌های موفق شبه‌نظامیان در افغانستان شامل احکام محلی بود، که در آن جوامع، ساختارهای اجتماعی و مکانیسم‌های پاسخگویی به خوبی تثبیت شده بودند، و حامیان دولتی بر آن ساختارها به عنوان یک مانع در برابر رفتار شبه‌نظامیان تکیه می‌کردند.

مدیریت تکمیلی تضمین کرد که مشتریان برای سیستم‌های پاسخگویی قوی به جوامع تکیه می‌کنند. اما چنین محیط‌هایی دور از حد معمول بودند. هنگامی که حامیان کنترل‌های جامعه را نادیده می‌گرفتند، شبه‌نظامیان غیرنظامیان را در انحصار بازار حفاظت طعمه خود قرار داده و آزار می رساندند. این کتاب به ادبیات غنی در مورد تجربه ایالات متحده در افغانستان می افزاید، با این تفاوت که متمرکز بر تعامل بین دولت ها، جوامع و شبه نظامیان است.

این کتاب برای دانشجویان مطالعات نظامی و استراتژیک، سیاست آسیایی، مطالعات امنیتی و روابط بین‌الملل بسیار خواندنی و باارزش خواهد بود.

مطالب فوق برگرفته از وب سایت های زیر می باشد:

https://www.foyles.co.uk
https://www.amazon.com

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا